- Hvis Facebook kommer til Odense, kan man kun gratulere byen.
Det siger tidligere borgmester i Luleå, Karl Petersen (S). Han var den svenske bys førstemand fra 2002 til 2013 og dermed med til at få etableret et Facebook-center i byen svarende til det, der ifølge Fyens Stiftstidende er på vej til Odense.
At det er svært at få planerne officielt bekræftet både af kommune og Facebook, skal man ifølge Karl Petersen ikke lægge for meget i.
- Jeg husker, at det var vigtigt for Facebook af hensyn til deres konkurrencesituation, at intet om projektet kom ud, før etableringen startede. Jeg tror, det er det samme i Odense, siger han.
Mange milliarder
Facebook åbnede første etape af sit datacenter i den nordsvenske by i 2013 og den anden i 2015. Om og hvornår den tredje etape, der også planlagt, bliver etableret, er ifølge Karl Petersen op til Facebook.
Men allerede nu er det et meget positivt Facebook-regnskab, den tidligere Luleå-borgmester kan gøre op.
- Facebook har investeret mange milliarder og har givet vores kommune et kæmpe løft, fastslår han.
Under etableringen, som strakte sig over sammenlagt næsten tre år, har centret beskæftiget 300 bygningsarbejdere, de fleste lokale.
Ny type borgere
Nu beskæftiger centret 100 ansatte. Men arbejdsmarkedsforskere vurderer ifølge Karl Petersen, at Facebook beskæftiger mellem 1000 og 1200 personer i lokalområdet, når man regner de afledte effekter med i form af service, vedligeholdelse og forsyninger af vand, strøm og så videre.
- Facebooks samarbejde med byens tekniske universitet betyder også, at mange unge kommer til byen, som ikke var kommet ellers. Og Facebooks behov for særlige kompetencer har betydet, at vi har fået nye borgere på ekspert- og specialistniveau, fortæller den tidligere borgmester.
Det tekniske universitet er også blevet udvidet med et nyt forskningscenter, der skal følge de miljømæssige effekter af at have et datacenter liggende.
Kun positivt at sige
Karl Petersen kan slet ikke sige noget negativt om it-gigantens indtog i Luleå, som er kommune med rundt regnet 75.000 indbyggere. Og han har heller ikke hørt indvendinger fra borgerne.
- Det, der betyder allermest, er næsten, at der er kommet et stærkt varemærke til byen. Folk er stolte over, at vi verden over bliver sat i forbindelse med Facebook. Det har også gjort det lettere at tiltrække andre virksomheder til byen, siger han.
Ifølge den tidligere borgmester var det blandt andet Luleås energiforsyning med vandkraft, der var med til at lokke Facebook, som plejer en grøn profil. Dertil kommer, at Luleå ud over masser af plads også har et forholdsvis koldt klima højt mod nord, hvilket sparer på el-regningen.
- Og så var vores tekniske universitet også en magnet som samarbejdspartner, siger han.