Inden dansk politi sidste år tog opstilling ved den dansk-tyske grænse, var bekymringerne store i grænselandet, hvor transportvirksomheder og pendlere frygtede lange køer ved overgangene til Tyskland.
Men godt et år efter, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) 4. januar 2016 meddelte beslutningen om en midlertidig grænsekontrol, der foreløbig er forlænget til 12. februar, er de negative konsekvenser udeblevet.
- Helt konkret betyder kontrollen ikke det helt store for fremkommeligheden over grænsen, siger borgmester i Tønder Kommune Henrik Frandsen (V).
Også i Aabenraa, hvor byens borgmester frygtede, at pendlere skulle bruge længere tid på at komme til og fra arbejde, er kontrollen næsten gået ubemærket hen.
- Det har ikke haft nogen negativ indflydelse på arbejdskraftens bevægelighed ned over grænsen.
- Vi har cirka 3500 tyske statsborgere, der arbejder i Aabenraa Kommune og kører herind hver dag. Grænsekontrollen er smidig, som den foretages, siger Thomas Andresen (V), borgmester i Aabenraa.
Han står dog stadig ved sin kritik af grænsekontrollen, fordi han ikke er sikker på, at den effektivt forhindrer folk i at krydse grænsen.
- Jeg anser det for værende en falsk tryghed, hvis vi virkelig tror, at de uønskede elementer lader sig stoppe ved en grænsebom. Det gør de jo ikke.
- Det tager ikke mig lang tid at komme over grænsen illegalt på steder, hvor jeg ved, man kan komme over, og jeg tror ikke, jeg er den eneste, der ved det, siger Thomas Andresen.
Derfor mener borgmesteren, at politikerne bør overveje, om kontrollen er ressourcerne værd.
- For dem, der føler tryghed ved det, er kontrollen fair nok, så længe det er i det her omfang. Men omvendt tænker jeg nogle gange, om det er meningsfyldt, siger borgmesteren.
I transportbranchen appellerer man også til omtanke. Her er man principielt imod grænsekontrollen, også selv om lastbilerne maksimalt har oplevet et kvarters kø ved den dansk-tyske grænse i løbet af det seneste år.
- Der er vi, fordi vi frygter, at den gradvise udbredelse af grænsekontrollen ruller grundtankerne i det indre marked tilbage, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
/ritzau/