Minister jubler: "Man vil tale om det her i årtier"
- Man skal virkelig have en dårlig dag, hvis man kan se noget skidt i det her, siger Lars Ramme Nielsen, chef i Dansk Industri, om, at Tour de France kommer til Danmark. Foto: Fabrice Coffrini / Scanpix
En af sportsverdenens allerstørste begivenheder, Tour de France, træder om to år pedalen i bund i hjertet af København. Det vil booste erhvervslivet og økonomien på flere parametre, mener minister.

Når Tour de France om to år kommer til Danmark, vil det skaffe både arbejdspladser og turister til Danmark.

Sådan lyder meldingen fra erhvervsminister Rasmus Jarlov (C) i kølvandet på nyheden om, at Danmark i 2021 bliver vært for de første tre etaper af verdens største cykelløb Tour De France. 

- Der vil være helikoptere i luften og motorcykler på de danske veje, som filmer i timevis. Vi får virkelig vist landet frem. Branding-værdien, som Danmark får ud af det her, står uden sammenligning, siger Rasmus Jarlov.

- Det betyder jo alverden for en lille by som Nyborg. Man vil tale om det her i årtier, og det bliver en kilde til lokal stolthed. Det sætter virkelig nogle mindre byer turistmæssigt på landkortet, tilføjer han. 

Første etape er ca. 13 km. med enkeltstart i København. Åbningsetapen starter ved H.C. Andersens Boulevard og slutter på Rådhuspladsen i København. Anden etape er ca. 190 km. og starter i Roskilde og slutter i Nyborg. Den tredje og sidste etape er ca. 170 km. og skydes i gang i Vejle og afsluttes i Sønderborg. Foto: Presse / Erhvervsministeriet

Enorm værdi 

Erhvervsministeren står ikke alene med sin optimisme. 

Chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, Lars Ramme Nielsen, påpeger:

- Her har vi en meget lille risiko. Vi skal ikke bygge en kæmpe arena. Asfalten ligger der jo i forvejen. Og DNA’et i cykling er jo, at man kommer rundt i landet, som har en enorm annonceværdi, siger han.

Ifølge Lars Ramme Nielsen kastede VM i ishockey i Herning sidste år et trecifret millionbeløb af sig i ekstra omsætning hos restauranter, hoteller og caféer.

Samtidig kom der flere udenlandske gæster til byen.

På samme måde skabte VM i landevejscykling i 2011 en ekstraomsætning på 235 millioner kroner til lokalområdet, fortæller han.

Svært ved at se ulemper

Tour de France i tal

En rapport udarbejdet af Deloitte i forbindelse med afvikling af den seneste Grand Départ afholdt uden for Frankrig (Düsseldorf i 2017) viser, at de økonomiske gevinster for Düsseldorf var i omegnen af 64 mio. EUR (ca. 478 mio. kr.). Reklameværdien for Düsseldorf blev i rapporten anslået til ca. 443 mio. EUR (ca. 3,3 mia. kr.).

Tour de France transmitteres i 190 lande og har ca. 3,5 milliarder tv-seere under løbet. Der forventes at være mere end 900.000 tilskuere, som vil overvære de tre etaper i Danmark fra sidelinjen. 

Budgettet for en dansk Grand Départ er sat til 88 mio. kr. som finansieres ved 17 mio. kr. fra staten, 55 mio. kr. fra kommunerne og 15 mio. kr. fra regionerne. Dertil forventes ca. 1 mio. kr. finansieret ved andre bidrag, eksempelvis sponsorindtægter.

Kilde: Erhvervsministeriet.dk

 

UDVID

Hverken Rasmus Jarlov eller Lars Ramme Nielsen kan sige noget om, hvor mange arbejdspladser Tour de France vil kaste af sig.

De mener dog begge, at man skal lede meget længe for at finde en slagside ved, at ’Touren’ kommer til Danmark.

- Jeg har meget svært ved at se ulemper. Der vil formentlig være kortvarige irritationsmomenter ved afspærrede veje og så videre. Men jeg tror ikke, det overskygger for alle fordelene, siger Rasmus Jarlov.

- Man skal virkelig have en dårlig dag, hvis man kan se noget skidt i det her, istemmer Lars Ramme Nielsen.