Spil på smartphones og tablets er ikke kun god underholdning for børnene. Det er også værdifuld læring. Det viser en undersøgelse, som YouGov har foretaget for legetøjsvirksomheden Mattel ifølge 24timer.
Alligevel mener hver fjerde forælder, at digitalt spil og leg er mindre stimulerende for børnene end leg med traditionelt legetøj.
- Det er en myte, siger Carsten Jessen, der forsker i digitale legeredskaber og børns legekultur ved Aarhus Universitet, til 24timer.
- Spillene er ofte mere komplekse end det, børn ellers beskæftiger sig med. De skal virkelig bruge hovedet for at finde ud af, hvad der virker, og hele tiden eksperimentere sig frem, tilføjer han og kalder spil som "Minecraft" en kompleks form for Lego.
Faktisk kan forældre med fordel stikke børnene en mobil eller tablet frem for at sætte dem foran fjernsynet. Spillene er tit mere udviklende end tv'et. Og i den digitale tidsalder er det vigtigt, at børn kan forstå og begå sig i det virtuelle, pointerer Carsten Jessen.
- Selv for børn ned til to år kan det være lærerigt at køre fingeren rundt på en iPad. Ved at trykke på en skærm og se reaktionen opdager og forholder de sig til, hvordan en del af verden virker, forklarer spilprofessoren.
At der er mange gevinster ved de nye spil, er fremtidsforsker og pædagogisk konsulent Jørn Martin Steenhold enig i.
Han har speciale i børns leg og læring og fortæller, at børnene træner både sprog og kommunikation, øver sig i repetition, afprøver roller, tænker strategisk, lærer at være hurtige på aftrækkeren og oplever dramatik.
- De moderne digitale spil udvikler i høj grad børnenes intellekt. Den specifikke type af læring afhænger af spillets karakter og udformning, siger Martin Steenhold.
Men de digitale spil bør ikke være det eneste legetøj, børnene har i hænderne, for som Carsten Jensen påpeger, har det en kæmpe ulempe: Børnene sidder stille.
Derfor skal drenge og piger også lege med biler og klodser, lyder det fra begge eksperter.
/ritzau/