Den nye skolereform volder tilsyneladende problemer for landets skoleledere.
I en rundspørge, lavet af Ugebrevet Mandag Morgen og Skolelederforeningen, svarer en tredjedel af de 527 adspurgte skoleledere, at de ikke føler sig klædt på til at implementere den nye skolereform.
Denne statistik vækker ikke just begejstring hos Danmarks Lærerforening.
- Skoleledernes usikkerhed betyder meget. Lærere er også en slags ledere for eleverne, og derfor er de nødt til at have en helt klar fornemmelse af, hvilke opgaver der ligger. Derfor håber jeg, at lederne bliver klar til det. Det er vigtigt, at de bliver klædt på til reformen, understreger næstformand, Dorte Lange overfor Newspaq.
Det er især lærernes nye arbejdstidsregler, der volder problemer for skolelederne. Med forårets regeringsindgreb blev det besluttet, at lærerne skal undervise flere timer, men i undersøgelsen svarer tre ud af fire skoleledere, at netop styringen med lærernes arbejdstid i høj eller meget høj grad vil udfordre dem som ledere.
Dorte Lange minder i den forbindelse om, at Skolelederforeningen selv har bakket op om at gå væk fra de faste aftaler om lærernes arbejdstid.
- Vi har hele tiden advaret om, at det risikerede at blive fuldstændig uoverskueligt for skolelederen at skulle planlægge et skoleår uden nogen som helst aftaler at forholde sig til, siger hun og forklarer:
- Nu er det udelukkende skolelederen, der skal stå på mål for alle de spørgsmål, som lærere måtte have i forhold til, om deres arbejdstid er rimelig, og det er altså ikke noget, jeg misunder dem. Vi må håbe, at det kommer til at gå godt, for det er jo børnenes læring, det kommer til at gå ud over, siger hun.