Nyuddannede lærere skal ikke sendes direkte fra skolebænken og ud i efteruddannelse.
Sådan er ambitionen i et nyt uddannelsesudspil fra Kommunernes Landsforening (KL), som skal sikre bedre kompetencer hos landets folkeskolelærere.
Udspillet lover et grundigt eftersyn af selve læreruddannelsen, men om det kan lade sig gøre i praksis uden for store omkostninger, er næstformand i Danmarks Lærerforening Dorthe Lange ikke sikker på.
- Det er fornuftigt, at KL mener, at læreruddannelsen skal styrkes, men spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre indenfor den fire-års ramme, som eksisterer i dag, siger Dorthe Lange og fortsætter:
- Man vil jo være nødt til at prioritere nogle ting væk, hvis man skal gøre det, som KL foreslår.
Danmarks Lærerforening har længe ønsket at udvide læreruddannelsens varighed til fem år.
Det vil ifølge Dorthe Lange skabe mere tid til blandt andet differentieret undervisning og inklusion, som også er en del af KL's udspil.
Men ikke nok med, at behovet for efteruddannelse skal ned. Selve efteruddannelsen skal også opprioriteres ude i kommunerne - og det er man glad for i Danmarks Lærerforening.
- Det er meget rigtigt set, at kommunerne skal løfte det ansvar for efteruddannelse, og det er godt, hvis de vil stramme op for det, siger Dorthe Lange.
Ifølge hende er antallet af efteruddannelsestimer nemlig blevet halveret i løbet af de sidste ti år. Derfor er det glædeligt, at kommunerne nu igen sætter fokus på behovet for den rette opkvalificering af lærerne.
- I en tid hvor kravene til lærernes kvalifikationer stiger og stiger, er det godt, hvis kommunerne vil give det her en skalle, siger hun.