Direktør i omstridt kommune: Lad mine ansatte være

Kommunaldirektør i Struer Kommune appellerer til, at man lader sagsbehandlere være i fred.
Det er ikke i orden at gå personligt efter jobcentrets medarbejdere, fastslår kommunaldirektør Mads Gammelmark.
Det er ikke i orden at gå personligt efter jobcentrets medarbejdere, fastslår kommunaldirektør Mads Gammelmark. Foto: Struer Kommune

Struer Kommune har været i vælten den seneste tid. 

Det skyldes de massive protester mod jobcentrets afgørelse i sagen om den parkinson-ramte Ulla Astrup, der ikke kan få førtidspension. 

Blandt andet har foreningen Jobcentrets Ofre været meget aktive til at støtte op om Ulla Astrup og andre i deres kamp for at få kontanthjælp. 

Men i kampens hede kan tonen blive hård. Især når emnet debatteres på Facebook. Senest har formand for Jobcentrets Ofre, Kim Madsen, tordnet mod de jobcenter-ansatte i Struer Kommune. På foreningens facebook-side med 7.000 følgere skriver Kim Madsen: 

”Hvis jeg var med i det team (der har givet Ulla Astrup afslag, red.), så ville jeg ikke turde gå på indkøb lokalt. Jeg håber, nogle tør spytte på de ansvarlige !"

Derudover har formanden på sin private facebook-side delt et opslag fra Ulla Astrups mand, hvori navnene på to medarbejdere, der har truffet afgørelse i Ulla Astrups sag, er nævnt.

Men at lade vrede og frustrationer gå ud over menige medarbejdere er at gå over stregen. Langt over stregen. 

Stop kritik af ansatte

Det understreger kommunaldirektør Mads Gammelmark i et opslag på Struer Kommunes Facebook-side.

Her appellerer han til en 'konstruktiv debat om pensionafgørelser' og tager stærkt afstand til personangreb mod sine medarbejdere, især i forbindelse med Ulla Astrup-sagen. 

"Jeg vil appellere indtrængende til, at man stopper den målrettede og personlige kritik mod ansatte, som loyalt opfylder den eneste opgave, de har – nemlig at forvalte efter den lovgivning, som Folketinget har givet kommunen," lyder det blandt andet fra Mads Gammelmark i opslaget. 

Til Avisen.dk forklarer Mads Gammelmark, at han har set sig nødsaget til at oprette denne offentlige appel for at holde hånden over sine medarbejdere i kommunen. 

Som ansat i kommunen er man ofte hårdhudet og finder sig i rigtig meget. Men når filtret kommer helt af på de sociale medier, så påvirker det altså folk meget, siger Mads Gammelmark.

Han forklarer, at ’angrebene’ mod de ansatte strækker sig over generel kritik til personlige henvendelser til de ansattes private mailadresser.

Opfordrer til at spytte på medarbejdere

Her kan folk blandt andet finde på at skrive, at de ønsker, de ansatte eller deres familie selv blev syge, så de selv kunne mærke, hvordan det er, at være i systemet. Eller der kan gives besked om, at man ikke skal købe ind lokalt, for så vil man opfordre folk til at spytte på medarbejderne, fortæller han. 

- De sociale medier har givet nye dimensioner, som gør, at man nemmere kommer ind på folks enemærker. Det er blevet mere personligt, siger Mads Gammelmark, der har været kommunal leder i snart 25 år

Han har forståelse for, at nogle borgere kan føle vrede over afgørelser i eksempelvis sager om førtidspension. Men ville ønske, vreden blev rettet mod politikken og ikke de menige medarbejdere. 

- Vi er ansat til en ting, og det er at give folk, hvad de er berettiget til. Vi følger lovgivningen og har ikke andre interesser. Vi er her for at sikre de lovlige afgørelser, lyder det fra Mads Gammelmark. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.