Din træningssnack kan være spild af kalorier
Hvis du skifter proteinbaren ud med rigtig mad som eksempelvis lidt fisk, får du både næringsstoffer og mæthedsfornemmelse med i handlen. (Modelfoto) Colourbox/Free
Hvis du timer din træning rigtigt, kan du sagtens undvære snacks i forbindelse med træning, fortæller lektor i human ernæring.

Efter en svedig omgang træning har man næsten fortjent et skud energi i form af en snack.

Men faktisk kan en snack i forbindelse med træning være unødvendige kalorier for de fleste almindelige motionister. Det fortæller Mette Hansen, som er lektor på Institut for Folkesundhed ved Aarhus Universitet.

I stedet kan der være meget vundet ved bare at time sin træning i forhold til sine hovedmåltider, fortæller hun.

- Der er ikke behov for et mellemmåltid, inden man skal træne, hvis man har spist et hovedmåltid to timer før. Så man skal kigge på timingen, siger Mette Hansen.

Hun nævner som eksempel, at mange træner og derefter køber en proteinsnack. Men hvis man snart skal spise aftensmad, vil der som udgangspunkt være nok protein i det måltid og dermed ikke behov for en snack.

Hvis der skal være et fysiologisk behov for en snack i forbindelse med træningen, så skal det være, fordi træningen ligger langt væk fra hovedmåltiderne.

- Hvis man laver morgentræning og er knaldsulten, så kunne det være en idé at lægge et måltid ind for at have en chance for at gennemføre træningen, siger hun.

Er man på en benhård diæt, så kan der også være en risiko for, at man faktisk ikke har energi nok til at træne. Derfor kan der i den sammenhæng være særligt god grund time sin træning i forhold til måltider og mellemmåltider, råder Mette Hansen.

Derudover er det vigtigt at være opmærksom på næringsstofferne i sin diætkost.

For hvis du ikke får nok protein i forbindelse med dit vægttab, så begynder muskelmassen at ryge.

Hvilestofskiftet afhænger meget af, hvor mange kilo mager legemesmasse - herunder muskelmasse - du har. Mister du muskelmasse under en slankekur, vil du derfor have et lavere hvilestofskifte end før slankekuren.

Går du tilbage til at spise det samme som tidligere, kan det derfor ses på vægten.

- I forhold til at bevare muskelmassen i forbindelse med et vægttab er det fornuftigt at få noget protein ved træning og løbende i løbet af døgnet, siger Mette Hansen.

Hun nævner som eksempler, at man kan spise et par deciliter skyr, æg, noget kylling eller fisk.

- Typisk får man 20 gram protein per 100 gram fisk. Samtidig er det en rigtig god kilde til blandt andet D-vitamin, selen, jod og essentielle fedtsyrer, som du ikke henter i din proteinbar. Så der er ekstra gevinster ved at spise rigtig mad. I forhold til mæthed betyder det også noget, at du tygger din mad, siger Mette Hansen og tilføjer:

- Der synes at være evidens for, at magre proteinkilder scorer højt i forhold til mæthed og derfor øger sandsynligheden for at holde vægttabet. Sammen med en masse grøntsager og kostfibre er man godt på vej.

Om du vælger en sund eller en usund snack, kan faktisk være afgjort, allerede inden du er hoppet i træningstøjet.

Et nyt studie viser nemlig, at der er større tendens til at vælge en sund snack frem for en usund snack, hvis man har besluttet sig for sin snack på forhånd.

Det viser forskning fra University of Nebraska-Lincoln.

- Hvis dit mål er at tabe dig, så vil jeg sige, at vores resultater understøtter, at det er smartere at træffe valget, før du tager i træningscenteret, i stedet for når du er sulten efter træning, udtaler Christopher Gustafson, som er en af forskerne bag studiet.

/ritzau fokus/

Af Anna Raabæk/ritzau fokus/
via Listen To News