Dansk Industri (DI) ser regeringens klimaudspil som et klart oplæg til at opfylde planen om en reduktion af CO2-udledningen på 40 procent frem mod 2020.
Og DI afviser på det kraftigste, at erhvervslivet skal holde for og stå på mål for flere afgifter.
- Regeringen har med sin vækstplan fra foråret netop ønsket at styrke den danske konkurrenceevne. Nye initiativer skal selvfølgelig ikke modgå dette, siger Karsten Dybvad, der er direktør i Dansk Industri.
Et af punkterne i klimaplanen omfatter et forslag til at lægge registreringsafgiften på biler om. Og det er en idé, som DI er fortaler for.
- Den nuværende registreringsafgift på personbiler er baseret på bilens værdi. Den skal erstattes med en afgift, der blandt andet afhænger af, hvor meget CO2 der slipper ud af bilens udstødning, siger Karsten Dybvad.
- Det vil øge omstillingen uden at mindske mobiliteten i samfundet. I dag er beskatningen på biler samlet set alt for høj, siger DI-direktøren.
Samlet kalder Dybvad klimaplanen for ambitiøs, og for ham er det vigtigt, at indsatsen går hånd i hånd med både den fremtidige konkurrenceevne og den fremtidige vækst.
- Det er en ambitiøs plan, der er lagt på bordet. Vi ser det som en åben invitation fra regeringen til dialog. Den invitation tager vi meget gerne imod, siger Karsten Dybvad.
Energiforliget fra 2012 har allerede sikret 34 procent af den reduktion af CO2-udledningen på 40 procent, som regeringen har som mål. Det er de resterende seks procent, den nye klimaplan skal finde. Hidtil er transport og landbruget gået fri.
/ritzau/