Mens store dele af arbejdsmarkedet har oplevet økonomisk smalhals og jobtilbagegang, så har rengøringsassistenter, vaskerimedarbejdere og katineansatte haft tusindvis af nye job at vælge imellem.
Servicebranchen har oplevet en pæn fremgang i omsætningen og udvidet det samlede antal job med 12.500 medarbejdere, hvilket er en stigning på ni procent. Det fremgår af årsrapporten om branchen fra Dansk Industri Service, der offentliggøres i dag.
Virksomhederne har nu samlet set flere medarbejdere, end i kriseåret 2009, fremgår det af en ny rapport fra organisationen.
- Servicebranchen er kommet bedre i gang end andre brancher. Og det skyldes ikke mindst, at mange virksomheder har været tvunget til at trimme produktionen og outsource forskellige støttefunktioner som bygningsvedligehold, rengøring og kantinedrift. Det har servicebranchen som underleverandør haft glæde af, siger branchedirektør Mette Rose Skaksen til Newspaq.
Men udviklingen kan kun fortsætte, hvis virksomhederne også fremover kan få de motiverede og stabile medarbejdere, de har brug for, understreger hun.
Blandt Dansk Industris medlemsvirksomheder er der bekymring for, om de kan skaffe de rigtige medarbejdere. Og det tvinger virksomhederne til at hyre udlændinge, fordi de oplever ledige danskere, der ikke er motiverede til at tage jobbet som eksempelvis rengøringsassistent eller vaskerimedarbejder.
Derfor efterlyser Dansk Industri efterlyser mere simple regler og mindre administrativt bøvl, når virksomhederne ansætter for eksempel polakker, rumænere eller litauere. Virksomhederne ønsker blandt andet, at det fremgår af udenlandske medarbejderes skattekort, om de har den fornødne arbejds- og opholdstilladelse.
- Når vi har danske virksomheder, der ønsker og er nødt til at ansætte udenlandsk arbejdskraft, så er der meget administrativt besvær. Og der mener vi, at man kan lette på nogle af systemer, så det bliver nemmere for virksomhederne at håndtere og kontrollere, at alle papirerne er i orden, siger Mette Rose Skaksen.
Newspaq