DF kræver Roj-tv lukket

Den kurdiske tv-kanal ROJ TV er dømt for at fremme terrorvirksomhed. Men kanalen kan frit sende, hvilket for DF til at kræve den lukket.
En gruppe kurdere i Danmark demonstrere for Roj-tvs ret til at sende.
En gruppe kurdere i Danmark demonstrere for Roj-tvs ret til at sende. Foto: Jens Dresling / POLFOTO

Står det til Dansk Folkeparti, må justitsministeren slukke for ROJ TV

Medieordfører Morten Marinus er overrasket over, at sendetilladelsen ikke inddrages, selvom kanalen er dømt for at fremme terror på grund af støtte til den kurdiske oprørsbevægelse PKK.

"Det er en uholdbar situation, og vi må forvente enten, at Radio- og TV Nævnet i lyset af afgørelsen omgående inddrager kanalens sendetilladelse eller såfremt dette ikke er muligt, må vi forlange, at regeringen foretager sig det fornødne, så det bliver muligt at lukke den pågældende station," siger Morten Marinus.

Morten Marinus peger på, at Radio- og TV Nævnet tidligere har afvist en klage over stationens forhold til PKK og bedyret, at det ikke er inden for Radio- og TV Nævnets område at afgøre den type sager.

"Nu er PKK, der står bag stationen, jo ikke en terrororganisation, som ret mange danskere kender ret meget til, men hvis man forestillede sig, at det var al-Qaeda eller Hizbollah, der havde en tv-station i Danmark som fremmede terror, og vi så ikke kunne lukke den, så tror jeg, folk kan forstå alvoren af det her," fortæller Morten Marinus.

DF tager allerede i dag kontakt til justitsminister Morten Bødskov (S) i sagen.

Dommen faldt i Byretten og stationen kan stadig anke til Landsretten. Justitsministeren vil derfor ikke udtale sig i sagen.

"Jeg har noteret mig, at byretten er enig med anklagemyndigheden i, at de tiltalte har overtrådt straffeloven ved at fremme terrorvirksomhed. Da der er tale om en konkret sag - som det i øvrigt stadig er muligt at anke til landsretten - har jeg ikke yderligere kommentarer," siger Morten Bødskov.

Statsadvokaten vil nu nærlæse dommen for at overveje, om der er grundlag for at anke sagen, fordi den krænker ytringsfriheden.

De to selskaber bag ROJ TV hver idømt 40 dagsbøder a 65.000 kroner.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.