Kontroversiel tv-station i retten i dag

Kurdiske ROJ TV står anklaget for at lave propaganda for terrororganisationen PKK. Retssagen mod stationen starter i dag.
ROJ TV er en international kurdisk satellit tv-station, som sender programmer på Kurmanji, Sorani og Gorani dialekterne af kurdiske sprog ligesom Zazaki, Persisk, arabisk, Tyrkisk og engelsk. I dag starten retsagen, der skal afgøre, om stationen fortsat må sende i Danmark.
ROJ TV er en international kurdisk satellit tv-station, som sender programmer på Kurmanji, Sorani og Gorani dialekterne af kurdiske sprog ligesom Zazaki, Persisk, arabisk, Tyrkisk og engelsk. I dag starten retsagen, der skal afgøre, om stationen fortsat må sende i Danmark. Foto: Scanpix/Reuters/Sebastien Pirlet

Mandag morgen starter retssagen mod kurdiske ROJ TV i København.

Det skal afgøres, om tv-stationen skal forbydes at sende i Danmark på grund af mistanke om propaganda for terrororganisationen PKK.

Vinder anklagemyndigheden sagen, så kan ROJ TV ikke længere sende fra København.

TV-stationens forsvarer er Bjørn Elmquist. Han vil blandt andet protestere over anklagerens brug af en række PKK-afhoppere som vidner.

Retssagen starter, mens den kurdiske konflikt står øverst på dagsordenen i Tyrkiet. Således vil den kommende retssag blive fulgt intenst i Tyrkiet, hvor myndighederne i årevis har presset Danmark i sagen om ROJ TV.

Der er to elementer som der skal tages stilling til i sagen mod ROJ TV ,finansiering af og indholdet på kanalen.

Radio-og tv-nævnet har tidligere frifundet ROJ TV i forhold til indholdet. Nævnet kan ikke, i kraft af deres virke, vurdere hvorvidt pengesporet forbinder PKK til ROJ TV. Radio-og-TV nævnet vurderede, at kanalens indhold er saglig nyhedsformidling.

"Kanalen har en objektiv og saglig karakter i lighed med det man f.eks. oplever på DR og TV2, "siger formanden for Radio-og -tv-nævnet Christian Scherfig til Newspaq.

Hvorvidt denne afgørelse kommer til at være en del af forsvarer Bjørn Elmquist er ikke til at vide, men Christian Scherfig har da et råd

"Det ville være mærkværdigt, hvis forsvaret ikke vælger at inddrage Radio og tv nævnets tidligere afgørelse i sagen," siger han.

Det er den tyrkiske regering, som har klaget over ROJ TV til Radio og TV-nævnet.

Og ifølge danske politikilder er der allerede nu klare indikationer på, at en anden tv-kanal ved navn Newroz skal overtage, hvis ROJ TV bliver forbudt i Danmark. Det skriver Berlingske.

Det er blandt andet blevet bekræftet ved ransagninger hos ROJ TVs belgiske produktionsselskab, ROJ NV. Her ses det, at både pengestrømme og centrale personer orienterer sig mod Stockholm og Newroz Tv, der ligesom ROJ TV i København finansieres via bidrag fra kurdiske fonde.

Kilde: Berlingske.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.