Det flotte augustvejr, som prægede det meste af Europa, spillede tøjkoncernen Hennes & Mauritz et lille puds, fordi det fik kunderne til at købe andre varer, end man i første omgang troede, at de ville.
Det viser tøjgigantens regnskab for tredje kvartal i det forskudte regnskabsår.
Selskabet opnåede i perioden en omsætningsfremgang på otte procent i lokale valutaer sammenlignet med samme periode sidste år.
Og ifølge administrerede direktør Karl-Johan Persson kunne fremgangen have været endnu højere, hvis ikke solen pludselig var begyndt at bage.
- Salget var godt i de fleste lande indtil midt i august. Herefter blev salget påvirket negativt af usædvanligt varmt vejr, som fortsatte ind i september og også fortsatte den udfordrede begyndelse på efterårssæsonen, siger han.
H&M's danske landechef, Christel Friis-Mikkelsen, fortæller tilsvarende, at man har solgt masser af sommervarer i august.
- Overgangsvarerne er også startet fint, mens vintervarerne har haft en lidt langsommere start, hvilket er helt naturligt, vejret taget i betragtning.
- Vi har dog en stor tro på vores kollektioner og på, at salget af vintervarerne går i gang, nu hvor vejret vender, siger hun.
H&M har i regnskabsårets første ni måneder i alt omsat for næsten 140 milliarder svenske kroner og opnået et resultat før skat på 16,6 milliarder svenske kroner.
Foruden H&M-butikkerne omfatter koncernen butikskæderne COS, Monki, Weekday, &Other Stories og Cheap Monday.
/ritzau/