Det flotte augustvejr, som prægede det meste af Europa, spillede tøjkoncernen Hennes & Mauritz et lille puds, fordi det fik kunderne til at købe andre varer, end man i første omgang troede, at de ville.
Det viser tøjgigantens regnskab for tredje kvartal i det forskudte regnskabsår.
Selskabet opnåede i perioden en omsætningsfremgang på otte procent i lokale valutaer sammenlignet med samme periode sidste år.
Og ifølge administrerede direktør Karl-Johan Persson kunne fremgangen have været endnu højere, hvis ikke solen pludselig var begyndt at bage.
- Salget var godt i de fleste lande indtil midt i august. Herefter blev salget påvirket negativt af usædvanligt varmt vejr, som fortsatte ind i september og også fortsatte den udfordrede begyndelse på efterårssæsonen, siger han.
H&M's danske landechef, Christel Friis-Mikkelsen, fortæller tilsvarende, at man har solgt masser af sommervarer i august.
- Overgangsvarerne er også startet fint, mens vintervarerne har haft en lidt langsommere start, hvilket er helt naturligt, vejret taget i betragtning.
- Vi har dog en stor tro på vores kollektioner og på, at salget af vintervarerne går i gang, nu hvor vejret vender, siger hun.
H&M har i regnskabsårets første ni måneder i alt omsat for næsten 140 milliarder svenske kroner og opnået et resultat før skat på 16,6 milliarder svenske kroner.
Foruden H&M-butikkerne omfatter koncernen butikskæderne COS, Monki, Weekday, &Other Stories og Cheap Monday.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.