Mens vi shopper tøj, sko, legetøj og alt muligt andet på nettet, går vi langt udenom mælk, vaskepulver og toiletpapir. Mere end ni ud af 10 danskere vil hellere stå i kø i et godt gammeldags supermarked.
- Danskerne er blandt de mest nethandlende i Europa. Derfor er det tankevækkende, at vi er så tilbageholdende med at købe de varer på nettet, vi køber allerflest af - nemlig dagligvarer, siger administrerende direktør for Eniro Danmark, Stefan Kercza.
Undersøgelsen af danskernes netvaner er lavet af analysebureauet Epinion for Eniro Danmark. Over 2000 danskere har været med i undersøgelsen.
Stefan Kercza mener, at den manglende lyst til at købe dagligvarer på nettet viser, at de danske dagligvarebutikker endnu ikke har omfavnet internethandlen.
- Vi kan se, at de store kæder som Coop og Dansk Supermarked ikke har satset helhjertet på e-handlen.
- Derfor er danskerne ikke blevet overbevist om, at det er både fleksibelt og sikkert at købe aftensmaden og rengøringsmidlerne på nettet, siger han.
Og der kan være mange penge at hente for dagligvarebutikkerne, hvis danskerne kan vænnes til at købe ind på nettet. Sidste år var den samlede omsætning på e-handel 40 milliarder kroner.
Og med en samlet dagligvarehandel på 100 milliarder om året er der et stort potentiale for de supermarkeder, som formår at kapre netkunderne, understreger Stefan Kercza.
- Vi ved, at de danske forbrugere kun bliver mere digitale. Det stiller krav til dagligvarebutikkerne om at komme med på bølgen og satse målrettet på fremtidens digitale forbruger, siger han.
Danskernes køb af mad og andre dagligvarer udgør blot fire procent af vores samlede køb på nettet.
Det viser den nyeste e-handelsanalyse fra Foreningen for Distance og Internet Handel, FDIH.
/ritzau/