Om få år står der hverken Bjarne, Brian, Ronni eller Torben på de obligatoriske navneskilte i førerhusene på de danske lastbiler.
- Hvis man ikke passer på, er det et spørgsmål om tid, før der ikke er flere vognmænd tilbage, og det hele vil være overtaget af østeuropæiske og tyske biler, siger Erik Østergaard, direktør for Dansk Transport og Logistik (DTL),
I 2011 havde kun 14 procent af foreningens vognmænd over 10 procent internationale transporter, mens tallet i 2006 var 24 procent.
Samtidig er danske lastbilers internationale godstransportarbejde ifølge Danmarks Statistik faldet med to tredjedele fra fjerde kvartal 2005 til samme periode i 2011.
- Vi har mere eller mindre tabt al eksportkørslen til udlandet. Det, der er tilbage i Danmark, er i overvejende grad vognmand, som kører indenrigskørsel.
- Og hvis man ikke passer på, så bliver det område mødt af den samme udvikling, advarer Erik Østergaard.
Det store indhug i de danske lastbilers eksportkørsel kommer, efter EU har liberaliseret transportmarkedet, så der er fri konkurrence på den internationale kørsel.
Og med markant lavere lønudgifter i andre medlemslande er de danske vognmænd blevet for dyre for kunderne.
Ifølge DTL er en tysk chauffør op til 20 procent billigere end en dansk, mens man med en østeuropæisk chauffør kan spare helt op til 70 procent.
- Vi har hørt om lønniveauer helt ned til 350 euro (2600 kroner, red.) om måneden, og for de penge kan du aldrig opretholde en levestandard i Danmark, pointerer Erik Østergaard.
Indenrigskørslen i EU-landene er dog som udgangspunkt forbeholdt de transportselskaber, som kører på lokale nummerplader.
Men de såkaldte cabotageregler tillader dog udenlandske lastbiler at foretage tre indenrigsture i aflastningslandet, inden de igen vender hjem.
- Jeg tvivler på, at cabotagereglerne fungerer efter hensigterne i praksis. Man forsøger at udnytte reglerne systematisk til at køre indenrigskørsel i Danmark med udenlandske chauffører, siger Erik Østergaard.