Ritzau
Opdateret kl. 13:40
En våd og kold sommer gav tilsyneladende ikke danskerne så meget mod på at svinge penslerne udendørs. Heller ikke svenskerne.
Det går ud over omsætningen hos Flügger. Salget i Skandinavien er gået tilbage i første kvartal af det skæve regnskabsår 2017/18. Det oplyser selskabet.
- Den regnfulde og solfattige sommer i Skandinavien har påvirket vores salg negativt.
- Specielt indenfor udendørsmaling og træbeskyttelse, hvor vi har set et betydeligt lavere salg end tidligere år, siger Jimmi Mortensen, administrerende direktør i Flügger.
Også salget af malervarer til byggemarkeder faldt. Det lyder fra topchefen i regnskabet.
Flüggers omsætning faldt tre procent i månederne maj, juni og juli. Fra 557 millioner kroner i første kvartal 2016/2017 til 539 millioner kroner i denne periode.
På de to største markeder - Danmark og Sverige - er salget gået tilbage med henholdsvis fire og ni procent. Norge er det tredjestørste marked for Flügger. Her gik salget af maling tilbage med to procent.
Det opvejes kun delvist af stigende salg i Polen og Kina, hvor Flügger fortsat kun henter en mindre del af sin omsætning.
Trods vigende omsætning vokser bundlinjen hos Flügger. Det er bestræbelser på at skære ned på omkostninger og drive butikkerne mere effektivt, der giver bonus.
Koncernens resultat før skat i første kvartal steg med 10 procent. Det er en stigning fra 75 millioner kroner i samme periode sidste år til nu 82 millioner kroner.
- Vi følger planen, og fortsætter de tiltag, vi igangsatte tidligere på året, siger Jimmi Mortensen.
- Desuden sætter vi nu stærkt ind på at strømline vores sortiment for at reducere kompleksiteten og skabe synergi på tværs af markeder.
/ritzau/