Danske Banks udmeldinger og de vrede privatkunder smitter nu af på bankens vigtigste kunder - nemlig de store erhvervsvirksomheder.
Det mener bankekspert om resultatet af en ny svensk undersøgelse af, hvordan de store erhvervsvirksomheder ser på bankerne. Ifølge undersøgelsen vil kunderne hellere vælge Nordea eller den svenske SEB Bank, før de vælger Danske Bank. Det skriver Jyllands-Posten.
- Det er jo ganske alvorligt, når 52 procent af bankens kunder siger, at de gerne vil forlade banken efter de nye gebyrer er kommet. Det påvirker jo alle - også ledere i store virksomheder - for alle får en anden holdning til Danske Bank. Og jeg tror måske også, at det influerer på denne her undersøgelse, siger administerende direktør i Mybanker, John Norden, til Newspaq.
Banken er røget ned på en tredjeplads, når erhvervslivet skal vælge pengeinstitut. Sidste år lå Danske Bank på en andenplads under Nordea, men i år er banken altså presset ned af SEB Bank.
Erhvervskunderne er de vigtigste for Danske Bank, som den sidste tid har valgt at satse på storkunderne frem for de mindre privatkunder.
Blandt andet indførte banken i januar et abonnement for at have en almindelig bankkonto, hvis man havde engagementer for mindre end 750.000 kroner i banken.
Derfor vil det være alvorligt for banken, hvis storkunderne er utilfredse og vælger andre banker, mener John Norden.
- Men hvis de store kunder føler, at de bliver dårligt behandlet, og det er afgørende for deres svar, så er det en helt anden diskussion. Man kan dog ikke lade være med at tænke, at det nok også er lidt af en massepsykose.
Onsdag fik Danske Bank også dårlige point i en Voxmeter-måling. I en vurdering af banken scorede de lavt - kun 42 procent af de mulige point. Samtidig viste målingen, at næsten 100.000 privatkunder havde forladt banken i løbet af 2012. Det er det dårligste resultat nogensinde i den slags målinger.
På trods af det store overskud på årsregnskabet for 2012, er der altså god grund til at vende blikket indad, mener John Norden.
- Selvfølgelig skal de gøre noget for deres image helt generelt, for vi alle bliver påvirket af det der sker omkring os - det gør både den almindelige forbruger, en kontanthjælpsmodtager og den administrerende direktør i en stor virksomhed. Derfor er det vigtigt, at de også får fat i deres generelle image i forhold til danskerne.