Dagligvarekoncernen Coop vil samle Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som skal hedde "Coop".
Det skriver koncernen i en pressemeddelelse.
Den nye kæde kommer til at bestå af de største butikker fra de tre brands.
Det bliver dermed Danmarks største supermarkedskæde, skriver koncernen i pressemeddelelsen.
Her står der videre, at Coop med "lanceringen af den nye strategi, som har fået overskriften Fremtidens Coop, gennemfører koncernen "historiske forandringer og forenklinger, der skal skaffe danskerne bedre og billigere dagligvarer".
De første butikker i den nye kæde åbner efter sommerferien.
De lokale butikker i Dagli'Brugsen – og de butikker, der ikke skal være med i Coop-kæden - skifter på sigt navn til Brugsen.
Coop konstaterer i pressemeddelelsen, at koncernen har oplevet en "ekstrem ændring i kundernes indkøb det seneste år". Kunderne køber mere discount, og køber generelt færre og billigere varer.
- Samtidig er vi ramt af prisforhøjelser fra leverandører, som vi langt fra, har fået hjem i vores priser til kunderne. Sammen med eksplosive stigninger i energiomkostningerne, har det medført et meget stor fald i indtjeningen, og vi forventer det dårligste resultat i Coops historie, et underskud på et stort, trecifret millionbeløb, udtaler administrerende direktør Kræn Østergård Nielsen.
Af de 65 Irma-butikker konverteres de ni største til den nye Coop-kæde, 28 butikker bliver til 365discount og de 11 mindste til Brugsen. 17 Irma-butikker lukker helt. Forvandlingen og lukningen af Irma-butikker sker frem mod årsskiftet.
Ifølge Coop bliver mindst 2.230 stillinger på tværs af kæderne berørt af omlægning, men man vil i vidst muligt udfang forsøge at finde nye stillinger til sine ansatte.
Ifølge mediet Finans regner Coop med at nedlægge 200 stillinger permanent.
De resterende cirka 2.000 medarbejdere er alle ansat i Irma.
- Vi må desværre konstatere, at markedsgrundlaget ikke længere er til stede for Irma som selvstændig kæde. Samtidig er kæden nede i en størrelse, hvor det gør det vanskeligt at udvikle unikke varer, som er et af kædens særpræg, siger Kræn Østergård Nielsen.
Men mens Irma-logoet forsvinder fra butikkernes facader vil brandet blive holdt i live og i stedet blive et landsdækkende mærke.
Onlinebutikken Coop.dk MAD lukkes også ned. Det er sker allerede med udgangen af februar.
Til gengæld fortsætter Coop-appen, mens medlemsfordelen ændres drastisk, så der fra 1. maj ikke længere får en procents bonus på hele købet, men fremover kun vil få en procent bonus på køb af en række af Coops egne varemærker.
Ændringen betyder, at Coop PrimeKonto lukkes 30. april.