Se de syv råd fra cand. psyk. og jalousiekspert Jette Smestad.
4. Konsekvenstænkning.
Tænk dine muligheder igennem før du gør noget! "Hvis jeg taler med min leder om problemet, bliver det så bedre eller værre?" "Hvis jeg siger lige ud til min kollega, at han slikker chefen op af ryggen og burde finde sig et andet sted at arbejde, bliver det så bedre?" "Vil det hjælpe, hvis jeg taler med en af mine andre kolleger om det?"
Tænk på både den korte og den lange bane.
5. Accepter situationen.
Måske er det simpelthen sådan, at din nye kollega er en hurtigere murer end dig, kan regne i hovedet med seks decimaler eller bare er så sød og rar, at alle patienter knuselsker hende fra første øjeblik.
Det kan tage tid at sluge. Men husk: Fordi din kollega er bedre end dig, betyder det ikke, at du er dårlig!
Du kan overveje, om du kan blive bedre, eller du kan droppe sammenligningen og sige, at mit et fint nok.
6. Tilvænning.
Lav en liste over de situationer, som du gerne vil kunne tåle bedre.
List dem i rækkefølge med den letteste nederst og begynd med den.
Sæt dig et sted, hvor du har ro. Forestil dig situationen, gå ind i den, se den for dig så detaljeret og levende som muligt – træk vejret dybt stille og roligt imens.
Gør dette i for eksempel 20 sekunder. Hold pause og få følelserne reguleret tilbage i ro. Gentag øvelsen for eksempel tre gange.
Gør det samme i dagene efter. Gerne hvor du forestiller dig situationen længere og længere tid af gangen. Med tiden vil du reagere mindre og mindre på denne situation, for du vænner dig til den.
7. Find et andet job.
Har du svært ved at gøre dig gældende og blive værdsat, handler det ikke nødvendigvis om dig, men om arbejdspladsen. Hvis det er tilfældet, skal du finde et andet job.
Det skal du også, hvis du ikke trods alle forsøg ikke kan komme overens med at arbejde sammen din kollega uden at få lyst til at pande ham en eller køre hende over med en bus.