Historisk stigende priser på både biler og brændstof har skabt øget behov for mikrobiler i Danmark. For forbrugerne er mikrobilen den mest budgetvenlige bilinvestering, og det er derfor en ulempe for dem, at den udfases af bilproducenterne. Det vurderer Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.dk. 44-årige Per Jensen fra Aabenraa stemmer i. Han ville ikke være foruden sin Toyota Aygo X, som møder hans behov i dagligdagen.
– Jeg pendler over 200 kilometer om dagen i forbindelse med mit arbejde, og Aygo X er en driftssikker og økonomisk brugsbil. Den har blandt andet en stor touch-skærm, navigationssystem og fartpilot, og på trods af dens kompakte størrelse har jeg plads til en fiskestang til en fisketur efter job, fortæller Per Jensen.
– Mikrobilen er qua dens størrelse en billig basisbil i indkøb, og den kører længere på literen end større modeller. Når brændstofpriserne stiger, er det bekvemt for eksempel at kunne køre 25 kilometer på en liter frem for 12 kilometer. Det betyder også, at mikrobilen er mere klimavenlig end andre fossilbiler, og det betyder mere og mere for de bilkøbende danskere, siger Jan Lang.
Stor efterspørgsel på mikrobilen
Mens adskillige bilproducenter dropper mikroklassen, har Toyota taget mikrobilen til nye højder med opgraderingen af deres Aygo-model. Den nye Toyota Aygo X, som Avisen.dk har testet flere gange var da også den bedst sælgende bil i juli 2022, viser en opgørelse fra De Danske Bilimportører.
Og efterspørgslen på modellen mærkes tydeligt hos Autohallen, et bilhus tilknyttet det danske netværk af Toyota-forhandlere Det Digitale Bilhus.*
Spørger man Jan Lang, er det fra Toyotas side et godt træk at fastholde mikrobilen i en tid, hvor mange bilmærker udfaser den.
– Mikrobilen var fra 2007 til 2017 den mest solgte biltype i Danmark, men bilproducenterne udfaser den, fordi de ikke anser den for værende rentabel.
Mikrobilen kan få comeback som elbil
Ifølge Jan Lang øger bilproducenter generelt brandværdien og stiller sig konkurrencedygtigt ved at have et bredt udbud af biltyper.
– Når man som bilproducent vælger at udfase mikrobilen, giver man automatisk en stor del af markedet til dem, som fastholder den, heriblandt Toyota. Det svarer til, at Pepsi stopper med at producere Pepsi Cola. Så giver de meget af markedet til Coca Cola, siger Jan Lang og tilføjer:
– Der er dog en interessant udvikling i gang, hvor mikrobilen i de kommende år vil kunne få comeback som elbil. For nogle bilproducenter, som ellers har droppet mikroklassen, er små elbiler en mere rentabel forretning, fordi de har en billigere teknologi end fossilbiler og dermed er billigere at producere.
* Det Digitale Bilhus er et netværk af seks uafhængige forhandleres i alt 23 bilhuse fordelt over hele landet, der har Toyota som den største fællesnævner. Samlet omsætning eksklusive moms er cirka kroner 1.800.000.000 og et årligt bilsalg på 13.000 styk.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.