Der behøver ikke nødvendigvis være være alkohol i glasset, når man skåler i øl. Det viser nye tal for Bryggeriforeningen, der oplyser, at hele 8,3 millioner liter alkoholfri øl fra foreningens bryggerier sidste år fandt vej til danskernes ganer.
Det er 11,5% mere end i 2022, og dermed er salget af alkoholfri øl mere end firedoblet de seneste ti år.
- Succesen for alkoholfri øl har primært to årsager. Dels er bryggerierne blevet bedre til at brygge alkoholfri øl, som er en nydelse at drikke. Dels rammer den alkoholfri øl perfekt ned en trend, hvor det gælder om at være sund uden at gå på kompromis med kvaliteten, siger Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.
I takt med alkoholfri øls popularitet bliver der flere forskellige øl at vælge imellem. I 2022 bryggede Bryggeriforeningens medlemmer 63 forskellige alkoholfri øl, mens antallet i 2023 steg til 68. De dækkede næste hele spektret af øltyper – lige fra Pilsner og Classic over de humleprægede typer, India Pale Ale (IPA) og Lys Ale, og til syrlige øl. Endnu skylder bryggerierne dog danskerne en alkoholfri Stout.
Langt de fleste alkoholfri øl bliver sandsynligvis nydt derhjemme. I al fald bliver 87% af de alkoholfri øl købt i butikkerne, mens 13% serveres på barer og restaurationer.