Ifølge Ekstra Bladet fremgår det af DSB's seneste årsrapport, at top-ledelsen har en aftale, som kan udløse en bonus på op til 25 procent af den faste løn.
Millionerne vælter ind: Tidligere kendispar tjener kassen
Ifølge avisen har det alene til DSB's øverste direktør, Flemming Jensen, i 2016 og 2017 udløst bonusser på godt 800.000 kroner - hvert år.
Således fik Flemming Jensen i 2016 863.286 kroner ekstra i lønningsposen og i 2017 fik han 812.953 kroner. Ifølge Ekstra Bladet var Flemming Jensens samlede årsløn i 2017 6,1 millioner kroner.
Til sammenligning får statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) ifølge Vederlagskommissionens rapport fra 2016 2,7 millioner kroner om året for at lede landet.
Sekscifrede bonusser til direktørerne
Ifølge Ekstra Bladet er Flemming Jensen ikke den eneste i topledelsen, som får sekscifrede bonusser. Således fik økonomidirektør Thomas Thellersen Børner i 2017 en årsløn på 3,4 millioner kroner. Heraf udgjorde bonussen 373.650 kroner.
Anders Egehus, stoppede med udgangen af 2017 som driftsdirektør, fik i 2017 en årsløn på 3,5 millioner kroner. Heraf var 467.062 kroner bonus.
Jürgen Müller, strategi- og togmaterieldirektør, fik i 2017 en årsløn på 3,2 millioner kroner. Heraf var 375.475 kroner bonus.
Bonusordningen fortsætter
DSB's bestyrelsesformand, Peter Schütze, siger til Ekstra Bladet, at bonus-ordningen har eksisteret i en årrække og bestyrelsen har ikke fundet anledning til at ændre på ordningen:
- Det er en del af Flemming Jensens kontrakt, at han får det, såfremt virksomheden når nogle af bestyrelsens fastlagte mål, siger Peter Schütze.
Ekspert: Bonusser skævvrider DSB
Flere eksperter kritiserer bonus-ordningen. Blandt andre siger Anders Drejer, professor i ledelse på Aalborg Universitet, at ordningen er en skjult lønforhøjelse. Han kalder den en "uskik" og siger at bonusserne er med til at skævvride DSB:
– Han (Flemming Jensen, red.) får bonus for 71 procent målopfyldelse, men det er frontlinjemedarbejderne i DSB, der straffes for de mål, der ikke opfyldes. Når toget er forsinket, er det medarbejderne, der får skældud. Der er jo ikke nogen, som klapper de gange, hvor togene kører til tiden. Det her skaber større afstand mellem top og bund.
Ballade i DSB
DSB har på det seneste ligget i en intern krig efter, at DSB med Flemming Jensen i spidsen har meldt sig ind i Dansk Industri og i den forbindelse er en række kutymer og lokalaftaler blevet opsagt.
Lokomotivførerne i enstemmig besked til DSB: Vi har ingen tillid til jer
Der udover opstod der ballade, da ekstraordinært mange sygemeldinger i juni betød forsinkelser og aflysninger.