YouSee-kunder snydes for nye HD-kanaler

Tv-udbyderen YouSee kunne ikke følge med den nye bekendtgørelse, og kunderne må derfor finde sig i et mere grynet billede.
YouSees kunder går glip af TV 2's nye HD-kanaler.
YouSees kunder går glip af TV 2's nye HD-kanaler. Foto: YouSee

Tv-kunder hos udbyderen YouSee må leve med et mere grynet, gammeldags SD-billede, når tænder for TV 2's regionalkanaler. Udbyderen tilbyder nemlig ikke kanalerne i det såkaldte high definition-format.

Det bekræfter Ib Konrad Jensen, pressechef hos YouSee, overfor fpn.dk. Dermed overholder YouSee ikke den nye bekendtgørelse, der trådte i kraft den 11. januar, hvor TV 2 blev til en betalingskanal.

"Vi er blevet overhalet af den nye bekendtgørelse. Vi lagde vores kanaler om i slutningen af november, og den nye bekendtgørelse kom midt i december. Derfor har vi ikke kunnet nå det. Vi lægger normalt kun kanaler om en gang om året, men nu overvejer vi, hvad vi skal gøre," siger han til fpn.dk.

Pressechefen siger til fpn.dk, at manglen ikke betyder det store for YouSee's kunder. Han begrunder det med, de tidligere udsendelser stadig er i SD, og at flere regionalstationer endnu ikke sender i HD. Men den forklaring har Vagn Petersen, direktør for TV 2 Øst, der allerede sender i HD, ikke meget til overs for.

"Det må YouSee se at få på plads hurtigst muligt. Vi sender 8-9 timer om dagen i HD, og programmer i HD vil langsomt blive flere og flere," siger Vagn Petersen til fpn.dk.

Det er Kulturstyrelsen, der holder øje med, at tv-udbyderne overholder deres forpligtelser. Her siger sekretariatsleder Kaspar Lindhardt, at styrelsen vil se på sagen, hvis der kommer en klage.

"Som jeg har forstået sagen, lever YouSee ikke op til reglerne i den nye bekendtgørelse. Så det kan måske ende med et påbud til YouSee om at leve op til forpligtelserne om at sende de regionale kanaler i HD og ikke blot i almindelig SD-standard. At YouSee normalt kun lægger kanaler om én gang om året, er for mig at se ikke en gyldig forklaring. Men YouSee skal selvfølgelig have lov til at forklare sig over for os. Der kan eksempelvis være nogle tekniske begrænsninger, som man skal give tv-udbyderen en rimelig frist til at få løst. Men i forbindelse med bekendtgørelsens høringsfase modtog vi ikke nogen indvendinger fra YouSee på det punkt," siger Kaspar Lindhardt til fpn.dk.

Kilde: fpn.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.