Siden VW's elektriske ID.3 blev kåret som Årets Bil 2021 herhjemme, har VW spyttet modeller ud i ét væk. Således findes der udover 3'eren også en ID.4, ID.4 GTX, ID.5 og livsstilsbilen ID. Buzz samt ID. Buzz Cargo (varevognen), som alle drypvist har indtaget vejene.
Nu er det nyeste skud på stammen, ID.7 (hvad skete der egentligt med tallet 6?), blevet præsenteret, og Avisen.dk var med til verdenspremieren. Man kunne ikke få lov at køre rundt i den i trafikken i Stockholm, da den endnu ikke er "gadeklar", men selve afsløringen og den færdige bil stod klar i showroomet i den svenske hovedstad.
Og man kan med det samme se, at her er tale om en noget anderledes bil end sine forrige "søstre". Den er mere elegant, længere og meget mere rummelig indendøre. Og så kommer den med et kæmpe batteri, som på papiret giver op til 700 km. rækkevidde på en opladning, og det er rigtig meget.
Og den lange rækkevidde og den ekstra plads i forhold til de ellers ret så rummelige 4 og 5'ere betyder, at målgruppen her er folk, der skal køre langt samt familier. For her er som sagt masser af plads (5 sæder og 532 liters bagegerum, som bliver til 1.600 liter, med bagsæderne lagt ned), og selv om der kommer ladestandere op overalt, så er det ikke den første tanke, at man død og pine skal finde en sådan, hvis turen går tværs over landet, for her er masser af kilometer på det store 86 kWh batteri, som model-varianten Pro kommer med.
Der er også en mindre variant batteri på 77 kWh, som giver flotte 615 km. rækkevidde. Sidstnævnte kan man lade med superlader op til 170 kWh, mens det store kan magte 200 kWh. Og den kan lade fra 0% til 80% på små 20 minutter.
Indvendigt er der mere luksus end i de forrige ID'er - bl.a. er der et panoramaglastag, som med et enkelt swipe med en finger ved siden af lyskontakten i loftet på et sekund gør det matteret, og med et swipe tilbage klart igen.
Der er også som standard et head-up-display med såkaldt AR (augmented reality), som er det nyeste indenfor den teknik. Ydermere en større infotainment-skærm, Harmon Kardon-anlæg og meget andet. Vi spurgte, om der kan tænkes, at der kommer en variant med endnu mere luksus såsom lædersæder etc., men her er VW ret klare i genbrugsfilosofien og det bæredygtige: Ingen lædersæder og andet, som ikke er lavet af fiskegarn, plasticcontainere og andet, som sæderne her er lavet af. Det mærker man dog ikke, og i øvrigt er der kommet en såkaldt 2. generations massage-udstyrspakke, hvor der er masser af indstillinger og programmer til at forkæle sine og sin medpassagers rygstykker med på turen.
Hvornår og hvad koster den?
VW har ingen pris på ID 7 endnu, men regn med en del mere end ID 5 (selvfølgelig), men kan den holdes under de 600.000 kr., så er her en rummelig og anvendelig luksus-elbil til familien og repræsentanten. Og fabrikken i Tyskland leverer til Europa først, så i løbet af sommeren bør man kunne se de første ID 7'er herhjemme.