Ambulancen på fire hjul bliver i stigende grad fravalgt til fordel på ambulancen med propel.
Både de små lægehelikoptere og Flyvevåbnets store redningshelikoptere bliver fortsat brugt mere og mere, når tilskadekomne patienter skal fragtes fra et sygehus til et andet, skriver Berlingske Tidende.
Nye tal fra Flyvevåbnet viser, at antallet af ambulanceflyvninger i 2009 var 497. Det er en stigning på 152 flyvninger siden 2006.
Især i Sønderjylland på Flyvestation Skrydstrup bliver helikopterne sendt i luften. Ifølge direktør fra Falck DRF Luftambulance, Leif Wiuff, har den sønderjyske alarmcentral vænnet sig til at bestille helikopter til både at hente patienter ved ulykker eller akut sygdom og til transport af patienter fra sygehus til sygehus.
"Der er ingen tvivl om, at Region Syddanmarks vagtcentral har vænnet sig til, at helikoptere er en del af beredskabet. Og kan vi ikke flyve med vores lægehelikopter fra Nibøl, så holder Flyvevåbnets helikopter jo i Skrydstrup," siger Leif Wiuff til avisen.
Overlæge Holger Armonies, der har det præhospitale ansvar i Region Syddanmark, mener, at de mange flyvninger er til gavn for både patienter og hospitaler. Under transport skal man nemlig ledsages af en narkoselæge og ved at flyve frem for at køre, sparer man kostbar lægetid, mener han.
Presset på Flyvevåbnets helikoptere kan blive endnu større, hvis partierne bag forsvarsforliget gør alvor af tankerne om at reducere helikopterberedskabet fra tre til to helikoptere på døgnvagt.