Danmark skal investere tre milliarder kroner i nye helikoptere, for de 30 år gamle Lynx, som Søværnet bruger, er ved at være slidt op.
Verdens største helikopterproducent Eurocopter håber, at deres Panther-helikopter bliver luftkrigeren, som skal sikre Danmark magtoverlegenhed i kampen mod pirater og terrorister. Samtidig skal maskinen fungere som redningshelikopter.
Det franske søværn er selv begejstret for Pantheren, der har vist sig effektiv i franske missioner.
"Det er virkeligt en helikopter, der lever fuldt op til de missioner, vi udfører. Den er meget stille, så terrorister og pirater opdager først, at vi er der, når det er for sent for dem," siger Xavier Giry, der er helikopterpilot i den 36. eskadrille ved flådebasen i Toulon i det sydfranske.
Han er netop landet i en helikopter på den skoldhede landingsplads. Sammen med flere andre piloter samt ledelsen af flådebasens helikopterenhed, stiller han beredvilligt op til at fortælle om det franske bud på Danmarks nye maritime helikopter.
Anledningen er, at Eurocopter har inviteret udvalgte journalister til at se Panther-helikopteren på den ellers lukkede flådebase.
Folketinget skal til næste år tage stilling til hvilken helikopter, der skal sikre, at Danmark kommer op i den absolutte top, når det handler om militærhelikoptere. Panther kæmper mod den amerikanske Sikorsky og britisk-italienske Augusta Westland.
I forhold til konkurrenterne er det franske bud en mere kompakt maskine på maks. 4,3 ton, de to andre er større og tungere, Lynx er mere end dobbelt så stor på 10,7 ton.
"Jeg har intet imod Lynx, men den larmer enormt meget. Pirater lytter efter, når de sidder ude i deres både, og de stikker af, når de hører en helikopter. Det sker ikke med Panther, som de først opdager, når vi er lige over dem," siger helikopterpiloten, der fornylig har været på anti-terror mission med Panther i Carribien.
Panther er en militær videreudvikling af redningshelikopteren Dauphin - det mener producenten selv er en stor fordel, for alt er gennemtestet i ekstremt mange flyvetimer.
"Det er en meget pålidelig maskine, der er sjældent problemer med den, og man kan finde reservedele overalt i verden. Vi har f.eks. reservedele i både Norge og Mexico," siger Florence Cassier, der repræsenterer Eurocopter.
Hun fortæller, at Panther er klar til kamp 92 procent af tiden. Det er næsten dobbelt så meget som de nyværende Lynx, der er så slidt, at de flækker i skroget og kun er kampklar cirka 50 procent af tiden.
Danmark har brug for luftbårne magtmidler i piratjagten nær Somalie, hvor helikopterne letter fra de danske krigsskibe, men også til patruljering i arktisk klima på Grønland.
Frederic Barbe er næstkommanderende i eskadrille 36 - han forsikrer, at Panther uden problemer kan levere luftsuverænitet, når det er iskoldt.
"Den første version af Panther har problemer i arktisk miljø, men den nye Panther kan uden problemer levere varen både i ekstrem varme og kulde. Det har vi oplevet i missioner i mellemøsten, Island og det nordlige Norge," forsikrer løjtnanten.
Han fremhæver Panthers kraftige radar, som på 25 kilometers afstand kan opdage en udbåds ellers diskrete periskop.
Fakta om Panther:
- Kan løfte sig med vægt på maksimalt 4,3 ton.
- Kan flyve med to piloter og 10 soldater.
- Anvendes i anti-ubåd missioner, i antiparateri, antiterror, troppetransport, kamp på landjorden og til troppetransport.
- Kraftig radar, der på mange kilometers afstand kan opdage mistænkelige objekter.
- Udstyret med teknik, der med radaren kan sende data tilbage til krigsskibe, der med stor præcision kan ramme fjendtlige fartøjer.
- Tilbagelægger i topfart 269 kilometer i timen.
- Er 13,68 meter lang og udstyret med et patenteret, driftsikkert og sikkerhedsmæssigt unikt lukket haleror.
Du kan læse mere om Panther HER.
Kilde: Eurocopter.