Blot få uger efter kørselstjenesten Uber måtte lukke i Danmark, er en af Ubers bagmænd klar med en ny kørselstjeneste, der på sigt kan blive Ubers afløser.
Tirsdag lanceres således transport-appen Habil, der er en deleøkonomisk fragttjeneste, men hvor personer kan køre med, hvis blot de har en mobiltelefon, der skal transporteres.
Nicolai Jørgensen, tidligere partner i Uber og formand for Foreningen for Deleøkonomi, er en af initiativtagerne til den nye tjeneste. Ambitionen er klar.
- Hvis blot man har en nøgle, mobiltelefon eller andre genstande, kan man køre med. Samtidig giver vi alle private med bil eller varevogn en gratis mulighed for at tjene lidt ekstra penge ved at være chauffør. Tjenesten er tænkt som fragtkørsel, men man er selvfølgelig velkommen til at køre med,” siger Nicolai Jørgensen til Avisen.dk.
Uber fik debut på det danske marked i 2014, men blev af de etablerede vognmænd hurtigt set som nogle, der ville skævvride det danske taxamarked. En række Uber-chauffører nåede da også at få rettens ord for, at det de havde gang var personbefordrende kørsel – og dermed ulovlig piratkørsel. Den 28. marts 2017 måtte Uber så lukke og slukke i Danmark.
Det skete i kølvandet på en ny taxalov, hvor Uber-chauffører nok engang blev pålagt at følge de samme regler som andre vognmænd. Blandt andet fik de påbud om at have taxameter og sædefølere i bilen. Den nye lov blev reelt dødsstødet til Uber i Danmark.
På sigt kan Habil godt vise sig at være Ubers arvtager i Danmark, vurderer Nicolai Jørgensen.
- Uber efterlader et kæmpe hul. Men det kræver selvfølgelig, at taxaloven bliver liberaliseret først. Jeg skal da ikke afvise, at nogle unge vil bruge den nye app som erstatning for Uber, og hvis det sker, har vi ikke noget imod at være ’den frække dreng i klassen’, siger Nicolai Jørgensen, der er presseansvarlig for Habil.
Priserne hos Habil bliver på Uber-nvieau, fortæller Nicolai Jørgensen. Men fordi det officielt er fragttransport tillægges priserne en moms.
Til at starte med vil Habil eksistere i København og omegn, men i løbet af de første 12 måneder skal konceptet udbredes til hele Danmark, fortæller Nicolai Jørgensen.
Appen kommer på markedet fra i morgen, tirsdag, og der er både en version til chauffører og kunder.