Ubers farvel til Danmark har fået flere tidligere Uber-chauffører på banen med nye kørselstjenester.
Mandag blev transport-tjenesten UBR City lanceret af den tidligere Uber-chauffør Per Jakobsen. Men det seneste skud på stammen får ikke Søren H. Nicolaisen, der er formand for organisationen Taxiførere i Danmark, til at ligge søvnløs om natten af frygt for konkurrencen.
- Lad os nu lige klappe hesten. Jeg tror ikke, der er ret mange muskler i det her projekt, så jeg ser det ikke som en alvorlig konkurrent til taxikørsel i København eller resten af Danmark, siger han.
Foreningen Taxiførere i Danmark var særdeles aktive i kampen mod kørselstjenesten Uber. Og Søren H. Nicolaisen understreger, at taxichaufførerne følger med i udviklingen og er parate til endnu en gang at gå i aktion, hvis UBR City mod forventning skulle blive en succes.
- Skulle det vise sig, at der pludselig kører 500 biler rundt, som stjæler omsætning fra taxichaufførerne, så må vi jo gå ind i det og finde ud af, hvem der er chauffører og melde dem til politiet. Det er sådan, man gør i et retssamfund, siger Søren H. Nicolaisen.
Myndighederne skal skride ind
Selvom stifteren Per Jakobsen forøger at lancere UBR City som en transporttjeneste og ikke en taxatjeneste, så er Søren H. Nicolaisen ikke i tvivl om, at det nye koncept også vil være i strid med den danske taxilovgivning.
Derfor forventer han også, at politiet hurtigt vil blive involveret i sagen.
- Der er for mig at se ingen tvivl om, at det her er en overtrædelse af taxilovgivningen. Og så skal myndighederne jo skride ind. Ligesom med Habil-app'en må man formode, at de på relativt få dage vil blive anmeldt til politiet af Trafikstyrelsen. Og så må de tage sig af det, siger Søren H. Nicolaisen.
Dermed henviser han til transport-app'en Habil, som opererer efter samme koncept som UBR City, men som i sidste måned blev meldt til politiet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for mulig overtrædelse af taxiloven.