En række kommuner har brugt op mod 50 millioner på at sende lærere og pædagoger på efteruddannelse, der i bedste fald kan være spild af tid.
Uddannelsesforløbet, der lægger vægt på feedback og synlighed i læringen, hedder Visible Learning og er udviklet i New Zealand, men sælges som et tyndt koncept i Danmark, advarer ekspert i avisen Kommunen.
- Der mangler ubetinget en faglig tyngde i Visible Learning-konceptet, som kommunerne køber. Undervisningsmaterialet er en blanding af slagord og almindelig sund fornuft, der bliver pakket ind som evidens, fortæller Jørn Bjerre, der er lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse.
Han har undersøgt indfasningen af Visible Learning i Skanderborg Kommune og giver ikke konceptet mere end et par år, før det er glemt igen.
Kommune: En pengemaskine
I Lyngby-Taarbæk nåede kommunen at investere omkring tre millioner i Visible Learning, hvoraf AP Møller Fonden betalte halvdelen, men i dag mener viceborgmester Simon Pihl Sørensen (S), at forløbet var designet som en pengemaskine for firmaet bag.
- Det giver ikke mening, når man tager forskning og konceptualiserer det ud i en endeløs række af undervisningsdage, pjecer og konsulent-catchphrases. Når jeg ser på materialet tænker jeg tv shop eller scientology, og de er formentlig ved at dø af grin på New Zealand, over at man så ukritisk køber ind af sådan et koncept, siger han.
I Challenging Learning, der har licens til Visible Learning i Danmark, mener direktør James Nottingham, at kritikken er et udtryk for at politikerne tænker for kortsigtet.
- Vores kurser og materiale er designet til at gøre en positiv forskel for elevernes læring, ikke til at tjene penge. Det største problem er, at mange politikere ikke forstår at udvikle skoleområdet, skriver han i en mail til avisen Kommunen.
I Skanderborg der har indgået et tæt samarbejde med Challenging Learning lyder regningen på 19 millioner for hele forløbet, men chefkonsulent Torben Steen er ikke i tvivl om, at det vil udmønte sig i højere karakterer og øget trivsel for eleverne.
- Det er rigtig vigtigt, at det her ikke bliver endnu ét i rækken af en masse tiltag, hvor vi siger: "nu skal I se, vi har fundet et quick fix på den anden side af jorden". Det har vi sagt fra starten, og det er vigtigt for os, for lærerforeningen og for alle de lærere, der har været rigtigt glade for det her forløb, siger han.
- Skanderborg: 18.917.963 kroner
- Norddjurs: 2.724.817 kroner
- Slagelse: 5.516.578 kroner
- Gentofte: 3.515.154 kroner
- Gladsaxe: 3.835.673 kroner
- Lyngby-Taarbæk: 3.219.763 kroner
- Rudersdal: 3.108.835 kroner
- Kalundborg: 6.871.967 kroner
- Aarhus: 1.136.021 kroner
- Næstved: 601.898 kroner
- I alt: 47.460.550 kroner
Om undersøgelsen: Kommunen har søgt aktindsigt i ti kommuners udgifter til Visible Learning. Skanderborg har medtaget de afledte udgifter til løn til projektledelse og kompensation til skolerne, men for de øvrige kommuner er der kun tale om de direkte udgifter til firmaet Challenging Learning. En række af kommunerne har fået finansieret en del af beløbet gennem AP Møller Fonden.