Et massivt elevfravær plager landets almene voksenuddannelser (AVU), der ellers skal styrke unges og voksnes muligheder for at komme videre i uddannelse eller arbejde. Det skriver netavisen Altinget.
Gennemsnitligt har de cirka 14.000 kursister på de 29 VUC-institutioner, der udbyder almen voksenuddannelse, en fraværsprocent på 35.
Med andre ord udebliver eleverne - der ofte har sociale udfordringer, plettede straffeattester, psykiske diagnoser, ordblindhed eller problemer med dansk sprog og kultur - fra undervisningen gennemsnitligt hver tredje dag.
"Kursisterne har bekymrende meget fravær. Det er langt mere kritisk for denne gruppe end for så mange andre. Det er kommet bag på mig, at gennemsnittet af fraværet er så stort. Og det er jo klart, at sådan en uddannelse er meget mindre værd, end hvis man har været til stede og fået en god undervisning," siger rektor på Professionshøjskolen Metropol, Stefan Hermann til Altinget.
Tallene med kursisternes fravær fremgår af en rapport, som konsulentfirmaet Deloitte har udarbejdet for REU, der rådgiver Undervisningsministeriet om de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser.
Det fremgår af rapporten, at fravær er en stor udfordring for samtlige 29 VUC'ere, der udbyder AVU - og at fraværsprocenten varierer fra 22 procent helt op til 64 procent for en af institutionerne.
Stefan Hermann påpeger, at målgruppen af unge "ikke er den letteste målgruppe at arbejde med."
Ifølge formanden for VUC-lederne, Verner Rylander-Hansen, er institutionerne ved at få styr på, hvordan de skal håndtere det store fravær.
"Men det tager tid - og det er utroligt komplekst. Der er jo store forskelle på for forskellige dele af landet. Og at tro, at man med den relativt udsatte målgruppe, som skal via AVU for at komme videre i uddannelse, bare kan køre det som et gymnasium, hvor forældrene står derhjemme og banker poderne op, det er jo totalt naivt. Der er jo en årsag til, at de ikke er nået længere i deres liv end hertil," siger Verner Rylander-Hansen til Altinget.