TIP: Sådan får du din arbejdsdag helt i top

Alexander Kjerulf, ekspert i arbejdsglæde, holder blandt andet foredrag om trivsel på arbejdspladser. Han råder blandt andet folk til at sige fra over for chefen, hvis han eller hun vrisser. (Foto: Polfoto)

Relationen til kollegerne er elendig. Chefen er humørsyg. Og du får hældt læssevis af dårlige arbejdsopgaver over på dit bord. Men det kan du ændre. Læs her hvordan.

Hvordan får du vendt skuden, hvis arbejdsmiljøet halter på din arbejdsplads?

Ifølge en ny trivselsundersøgelse fra HK er gode kolleger, en god chef og det at have indflydelse på egne arbejdsopgaver de tre vigtigste faktorer, når det handler om trivsel på jobbet.

LÆS OGSÅ: Høj løn får baghjul: Kollegerne er det vigtigste

Alexander Kjerulf er ekspert i arbejdsglæde og kommer her med et par gode råd til, hvordan du kan få en bedre arbejdsdag.

Sig godmorgen til din makker

Hvad skal du gøre, hvis forholdet til kollegerne er lig nul?

"Start dagen med et klart og tydeligt "godmorgen" til hver af dine kolleger og kig dem i øjnene. Det er et tegn på godt kollegaskab, at vi anerkender hinanden fra morgenstunden."

Derudover er det vigtigt at tage en timeout ved kaffemaskinen.

"Sørg for at tage dig tid til en kaffepause med kollegaerne. Det gælder også for frokosten. Det er bedre for sammenholdet at spise sammen end at sidde foran skærmen med frokosten. Det er danskerne heldigvis rigtig gode til," siger Alexander Kjerulf.

Hvad med den dårlige chef?

Hvis du gerne vil forvandle din dårlige chef til en bedre én af slagsen, er det vigtigt at starte med dialog.

"Ingen chef er tankelæser. Så det er vigtigt at forklare chefen, hvad det gør ved dig som medarbejder, hvis han eller hun for eksempel vrisser af dig," siger Alexander Kjerulf.

Det vil forhåbentlig betyde, at chefen ændrer adfærd.

"Kun på den måde kan der blive skabt en bevidsthed hos chefen, som forhåbentlig betyder, at han eller hun sadler om og bliver en bedre chef," siger han.

Men er chefen virkelig dårlig til at lytte, kan det være en god idé at tage en snak med HR-afdelingen eller tillidsmanden, forklarer eksperten.

Væk med de kedelige arbejdsopgaver

Få ting kan dræbe arbejdsglæde som arbejdsopgaver, som du ikke bryder sig om.

Og det kan være svært at ændre den situation, forklarer Alexander Kjerulf.

"Det kommer selvfølgelig an på de muligheder, som arbejdspladsen giver. Men start med at finde ud af, hvilke opgaver du kan lide og ikke lide," siger han.

Herefter kan du prøve at "sælge" de mindre gode arbejdsopgaver.

"For måske synes dine kolleger, at lige præcis de opgaver er sjove at lave. Og så har begge parter vundet, hvis opgaven ender hos den rigtige," forklarer han.

Derudover giver flere kvalifikationer ofte adgang til andre og mere spændende arbejdsopgaver.

"Hvis du har mulighed for at efteruddanne dig, vil det ofte betyde, at du kan lave andre ting. Det skaber mere variation i det daglige og vil forhåbentlig give dig mere arbejdsglæde,” siger Alexander Kjerulf.