Hvis du trives godt i dit arbejde, er det sandsynligvis, fordi du har nogle gode kolleger.
En ny undersøgelse, som fagforeningen HK har lavet blandt 1.814 medlemmer, viser, at gode kolleger kommer på førstepladsen, når danskerne skal pege på, hvad der er vigtigst for deres trivsel.
"En god chef" og "indflydelse på egne arbejdsopgaver" kommer ind på anden- og tredjepladsen, mens løn ligger og roder helt nede på en niendeplads ud af ti mulige.
Løfter i flok og støtter hinanden
Der er gode grunde til, at kollegerne er vigtigst for, om du har det godt på dit job, forklarer Mette Kindberg, der er næstformand i HK.
"Vores medlemmer arbejder ofte i fællesskaber på kontorer og har stor kontakt med deres kolleger. De bruger meget tid sammen med dem og sætter stor pris på et godt kollegialt sammenhold," siger hun.
Hvad er en god kollega så?
"En god kollega kan se, at noget brænder på og kan spørge, hvordan du har det og lytte til dig. Gode kolleger støtter hinanden og løfter arbejdsopgaverne i flok."
LÆS OGSÅ: TIP: Sådan får du din arbejdsdag helt i top
Og netop det at være en del af gruppen er vigtigt, påpeger Alexander Kjerulf, der er ekspert i arbejdsglæde og forfatter til tre bøger om emnet.
"At høre til i flokken og have sociale relationer er nogle af vores mest basale, menneskelige behov. Og når vi bruger så mange timer på arbejdspladsen, er det vigtigt, at de ting er til stede her," siger han.
Opbakning til tandlægebesøg tæller
Det er svært at sætte på formel, præcis hvordan et godt kollegialt sammenhold bliver skabt. Men ifølge Mette Kindberg er det helt enkle ting, der skal til.
"Det vigtigste er, at der bliver lyttet til dig, og at du har indflydelse på dine arbejdsopgaver. At du føler, at kollegerne bakker dig op, hvis du for eksempel pludselig skal til tandlægen med dit barn. Den fleksibilitet og sikkerhed er utrolig vigtig," siger hun.
At kigge kollegerne i øjnene om morgenen og sige "godmorgen" er med til at skabe et godt socialt miljø, siger Alexander Kjerulf.
"Derudover er det vigtigt at spise frokost sammen og holde kaffepauser sammen. På den måde bliver der knyttet sociale bånd, og det skaber trivsel," siger han.
Lønforskelle kan give mistrivsel
Kategorien "god løn" er nummer ni ud af ti i undersøgelsen, og det er der en god grund til, mener Mette Kindberg fra HK.
"Vi lever af vores løn, men det vigtigste er, at du har et arbejde, som du kan holde ud at være i," siger hun.
Dog kan store lønforskelle kollegerne imellem være med til at skabe mistrivsel. Lav løn påvirker også din trivsel negativt, påpeger hun.
Det samme hæfter Alexander Kjerulf sig ved.
"Vejen til et godt arbejdsliv er ikke løn, men trivsel, viser forskning. Det har danskerne helt klart forstået. Det ses eksempelvis i overenskomstforhandlinger, hvor danskerne vælger fritid frem for mere løn," siger han.
Fagforeningen HK har bedt 1.814 af deres medlemmer om at svare på dette spørgsmål:
"Vælg de 3 ting som efter din mening er vigtigst for trivslen på dit arbejde" (af den grund bliver det samlede resultat mere end 100 procent).
1. Gode kolleger - 72 procent
2. God chef - 52 procent
3. Mulighed for indflydelse på egne arbejdsopgaver - 44 procent
4. Fleksible arbejdstider - 33 procent
5. Tryghed i ansættelsen - 27 procent
6. Varierende arbejdsopgaver - 27 procent
7. Mulighed for udvikling i jobbet - 24 procent
8. Godt socialt sammenhold - 24 procent
9. God løn - 20 procent
10. Mulighed for efteruddannelse - ni procent