Tillidsmænd når længst med gulerødder

Tillidsrepræsentanter, der bruger gulerodsmetoden over for "de gule medlemmer", har langt større succes med at rekruttere nye medlemmer.
Der er størst sandsynlighed for at overbevise de gule og uorganiserede kolleger på arbejdspladsen ved at være gavmild og vise, at det betaler sig at være medlem af en traditionel fagforening, viser ny undersøgelse.
Der er størst sandsynlighed for at overbevise de gule og uorganiserede kolleger på arbejdspladsen ved at være gavmild og vise, at det betaler sig at være medlem af en traditionel fagforening, viser ny undersøgelse. Foto: Colourbox

Tillidsmanden kommer længere med gulerod end med stok over for den kollega, som ikke er medlem af en fagforening eller som er medlem hos en af de alternative, gule fagforeninger.

Selv om det virker paradoksalt at hjælpe en kollega, der selv har valgt at stå udenfor, så er det den klogeste strategi for at få nye medlemmer til den skrantende LO-fagbevægelse.

Det er konklusionen i en ny undersøgelse fra Københavns Universitet, skriver Ugebrevet A4.

Undersøgelsen peger på, at tillidsrepræsentanter, der bruger gulerodsmetoden over for de gule og uorganiserede, har langt større succes med at rekruttere nye medlemmer, end de tillidsrepræsentanter der bruger stokkemetoden.

Undersøgelsen er gennemført af arbejdsmarkedsforsker adjunkt Anna Ilsøe fra Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet.

Hun konkluderer efter længerevarende interview med tillidsrepræsentanter på to store danske virksomheder, at der er størst sandsynlighed for at overbevise tvivlerne, de gule og de uorganiserede på arbejdspladsen ved at være gavmild og vise, at det betaler sig at være medlem af en traditionel, overenskomstbærende fagforening.

- Ved at missionere og vise helt konkret, at man som tillidsrepræsentant kan gøre en forskel i praksis, er der langt større sandsynlighed for at rekruttere nye medlemmer. Tillidsrepræsentanten kan med fordel påtage sig en slags missionær-rolle og bruge gulerodsmetoden for at skaffe nye medlemmer, siger Anna Ilsøe.

Tanken om at inddrage og hjælpe 'gratisterne' er temmelig fjern for Peder Skallebæk, som er Dansk Metals tillidsmand på Arla Foods mælkepulverfabrik i midtjyske Videbæk. Her er der omkring ti smede, mejerister og ufaglærte, der har meldt sig ud af de traditionelle fagforeninger og ind i de gule, alternative fagforeninger.

- Som udgangspunkt hjælper vi ikke de gule medlemmer. Når de i en blanding af ideologi og nærighed ikke melder sig ind i en rigtig fagforening, er det heller ikke mig, der skal ordne tingene for dem, hvis de har problemer med lønnen eller chefen, siger Peter Skallebæk.

Anna Ilsøe præsenterer sin spritnye forskning på et stort seminar på Københavns Universitet onsdag 19. september. Her vil repræsentanter fra den etablerede fagbevægelse lytte med, for fagforbund som 3F, Dansk Metal, HK og FOA leder med lys og lygte efter, hvilke metoder de skal anvende for at fastholde og organisere flere medlemmer.

Baggrunden er, at mere end en million lønmodtagere på det danske arbejdsmarked er uorganiserede eller medlemmer af de gule tværfaglige fagforeninger.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.