Herregårdsvogne er en solid del af Volvos historie. En herregårdsvogn er egentligt bare betegnelsen for en stationcar, men udtrykket er blevet synonymt med netop Volvo.
Stationcar-æraen begyndte med 544 Duett. Modellen blev introduceret i 1953 og var den første bil, der gav bilkøberne mulighed for både at udleve et aktivt fritidsliv og et praktisk, professionelt liv. Og ja, der er faldet en del vand i den svenske brønd sidenhen, når man ser billedet af den skønne gamle 544 og Avisen.dk's ligeså skønne testbil XC90 T8.
Så bli'r det ikke mere klassisk: Volvo 544 – den første SUV fra den svenske bilfabrik i 1953. Foto: Volvo
Vores testbil var en plugin-hybrid med monstrøse samlede 455 hk. (310 på motor + 145 på el). 410 hk. flere end den gamle 544. Igennem tiden blev stationcar-modellerne jo mere lave, og først for godt 15 år siden, da SUV'erne holdt deres indtog hoppede Volvo med stor succes på denne "højbenede dille" med deres XC60, XC90 og senest XC40. Ikke så mærkeligt, så er XC90 den største af dem – og den lækreste.
Testbilen havde aktiv undervogn med luftaffjedring, så du kan køre over selv store huller og andre chikaner på vejen og kun mærke et lille subtilt nyk i sædet. Et sæde som i øvrigt er både med varme (også dem bagi) samt køling på en varm sommerdag.
Hele udtrykket i kabinen er lyst, lækkert og yderst eksklusivt. De hvide lædersæder, det sarte nordiske træindlæg og panoramaglastaget med soltag minder om en svensk sommerdag i Skærgården. Næsten synd at smide beskidte jagthunde om bagi og stige ind med plørede gummistøvler.
Her er altså lækkert, lyst og stilrent i cockpittet hos XC90. Foto: Per Kuskner
Bagsædepassagererne sidder også godt og luksuriøst med separate luftdyser, varme i sæderne, fralægningsplads og læselys. Foto: Per Kuskner
Nu er det så heller ikke kun grever, baroner og lavadel fra herregårdene, som er segmentet her. Både størrelsesmæssigt og ikke mindst prismæssigt er du oppe og flirte med de købere, som går efter BMW X5, Audi Q7, Porsche Cayenne, Land Rover Defender og Mercedes-Benz GLE, og det er et skrapt felt, men Volvoen har ingen grund til at sætte sig i skammekrogen her.
Den kører fantastisk, har også en vis dynamik (0-100 km/t på 5,4 sekunder) og kan trække 2.400 kilo på krogen, og det er en god ting, da plugin-hybrider ofte er begrænsede her ligesom elbilerne. Når det er sagt, så er den klart mere en familiebil rent køremæssigt, hvor flere af førnævnte er mere dynamiske og engagerende i kørslen.
Selv om XC60'eren til venstre faktisk er en pæn stor SUV, så virker den helt klejn ved siden af storebror XC90. Foto: Per Kuskner
Det er ikke til at se, at der er tale om en 2022-model. XC90 har set ens ud bagfra igennem mange år efterhånden. Foto: Per Kuskner
Det 8-trins automatgear er dog både smooth og lydefrit, og den adaptive fartpilot fungerer (naturligvis) perfekt. Den sidder i rattet, så man ikke skal fumle med en stilk eller aggregat ved siden af. De to bagerste sæder (modellen kommer som standard med 7 sæder) er lynhurtige at skubbe ned, og nakkestøtterne foldes ned automatisk og op igen bare ved at trække i dem, nemt og enkelt.
Der er officielt (WLTP) hele 86 km. på ren opladning, før motoren sætter i gang, meeeen – jeg fik den kun lige op over de 55 km. på en varm sommerdag, men stadig acceptabelt for så tung en vogn. Det giver en officiel økonomi på 120 km/l, hvis man bruger batteriet flittigt. Ladetiderne på batteriet er hhv. 13 timer 6A (mormorladestik i huset), 8 timer med 10A og 5 timer med 16A.
Der er oceaner af plads, når de to bagerste sæder lægges ned, og plads som i en kassevogn, når alle sæder lægges ned. Foto: Per Kuskner
Knap så meget plads, når de to bagerste sæder tages i brug, men acceptabelt. Foto: Per Kuskner
Den kan lade med 3,7 kWh i timen, men ikke med en hurtiglader desværre. Foto: Per Kuskner
Det er svært at sætte en finger på dette svensk/kinesiske mesterværk efter en uge, hvor overtegnedes hustru mente, at det skulle være vores fremtidige bil i husstanden. Måske jeg kan overtale hende til en en noget billigere Volvo i stedet – eksempelvis en 544, selv om et godt eksemplar her heller ikke er billigt mere...
Foto: Per Kuskner
Specifikationer Volvo XC90 Recharge T8 eAWD:
4-cylindret benzinmotor med el
8-trins Geartronic automatgear
Motoreffekt: 310+145 hk.
Moment: 400+309 (709 Nm)
Brændstofforbrug: 120 km/l (WLTP)
Ladehastighed i kWh: 3,7
Pris fra: 959.444 kr.
Testmodel med ekstraudstyr (luftundervogn, lædersæder med køling samt 21" Multi-Spoke Black Diamond Cut-fælge) 1.094.781 kr.
Hvorfor:
Fordi du får på papiret en af verdens mest sikre biler, som scorer topkarakterer i alle test. Den kører som en drøm og her er oceaner af plads.
Hvorfor ikke?
Fordi du vil gerne have lidt mere dynamik i hverdagen, når du smider en stor SUV rundt i svingene og går efter Cayennen i stedet, selv om du så må undvære en del plads.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.