Den ligner en helt almindelig bil, sådan da. Lidt futuristisk i linjeføringen, men ellers.... Til gengæld er den lydløs, men det er der så mange andre (el)biler, som også er i disse tider. Det, der adskiller Toyota Mirai H4 fra de fleste af dens andre rullende "lidelsesfæller" på asfalten er, at drivkraften hverken er el, benzin eller diesel, men brint!
Dette grundstof, som der er det mest hyppige i universet (88 % af alle atomer i universet er brintatomer), driver denne blå japanske bil smukt derudaf. Og inden vi dykker ind i selve Avisen.dk's testbil, så lige en hurtig gennemgang af, hvad en brintbil er i det hele taget:
Fakta om brintbiler
Bilen drives af en elektrisk motor, der får sin strøm fra en brændselscelle i stedet for et batteri. Derved skal bilen ikke lades op, men tankes med brint fra en brinttankstation.
Det kan umiddelbart lyde omvendt og spild, at man først tager strøm, som man benytter til at lave brint, hvorefter man tager brinten og laver til strøm. For undervejs mister man som altid en del af energien. Men miljømæssigt er det genialt.
Mirai'en i anden generation har nogle flotte linjer. Foto: Per Kuskner
For brint er ikke en energikilde i sig selv, men derimod en energi-bærer. Man kan gemme strøm i brint, og man kan ved behov vende processen på hovedet, så man igen kan hente strøm ud af brinten. Og derved slipper man for de – stadig – meget forurenende batterier og hele batteriproduktionen.
Og så kan der tankes hurtigt – 4-5 minutter, så er der fyldt op med brint på bilen, ca. samme tid som hvis det var benzin eller diesel. Og den vil blive meget billigere – på sigt – at producere samt uden at udlede noget Co2.
What's not to like? Tjah, det er altsammen et politisk spørgsmål, og nu kom Tesla jo først med den avancerede batteri-teknologi, som alle andre kopierede takket været Elon Musk' frigivelse af alle patenter.
Der er desværre ikke mange opladningsstationer. Til gengæld går det tjept, når du først skal fylde på. Foto: Per Kuskner
Og nu omlægges hele verdens bilproduktion gradvist til at blive udelukkende elbiler, og ja... så røg brintteknologien lidt bagerst i køen. Groft sagt, for den skal nok få sin tid, men lige nu ser det lidt sort ud, da der ikke satses på brint i infrastrukturen.
Således måtte jeg køre forgæves til den ene af de to brintladere, som findes i København. På den anden større station virkede tre af tankene ikke, så der var kø ved den sidst fungerende tank, selv om det kun stort set er nogle få taxier, som kører på brint. Og en enkel bybus. For store køretøjer som busser og lastbiler er oplagte til brint-teknologi.
Ifølge Toyota skal der 1.000 personbiler til, før en brinttankstation kan hvile i sig selv, mens der blot skal 20 lastbiler eller busser til for at holde en enkelt brintstation beskæftiget.
Hvordan er den?
Nå, men Toyotaen kører upåklageligt. Har god acceleration – dog ikke ligeså hurtigt som elbilerne, og her er masser af plads. Både til passagerer og bagage, da ikke noget plads bruges til kardantunnel. Interiøret er ikke avanceret - nærmest som en almindelig bil, på nær gearvælgeren, som bare er et lille joystick tæt på rattet.
Overskueligt og luksuriøst i Miras kabine. Foto: Per Kuskner
Panoramtag giver lys i kabinen. Foto: Per Kuskner
Mirai er noget af en flyder. Den er lang for- og bagtil, og bilen var udstyret med et 360 graders kamera, som er ekstraudstyr, men penge givet godt ud. 650 km. siger rækkevidden, men igen – noget mindre på motorvejen og i koldt vejr. Lige omtrent det ved bykørsel og i varmt vejr.
Det er en luksusbil med 10.1" head-up display og ligeså stor infotainment, lædersæder og gedigent interiør. Ydermere panoramaglastag, varme i bagsæder og digitalt klimapanel til selvsamme, som nærmest gør det til en oplagt ministerbil – klimaminister forstås.
Prisen er lidt pebret. 661.990 kr., men den fås i knap så veludstyret udstyrsmodel til 125.000 kr. mindre.
Så bliver det ikke meget grønnere: Toyotas brintbil. Også Hyundai Nexo fra 2018 kører på brint. Foto: Per Kuskner
Specifikationer:
Motor: Elektrisk, brint-hybrid
Ydelse: 182 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek.
Tophastighed: 175 km/t
Rækkevidde: 650 km
Mål (L/B/H): 497/147/188 cm
Bagagerum: 321 liter
Startpris: 517.990 kr. Testbil: 661.990 kr.
Hvorfor?
Fordi du går op i miljøet, og vil gerne sætte et meget stort grønt fodspor for dette ved valg af din bil.
Hvorfor ikke?
Fordi du tør ikke bide an med FORD (Fear of running dry), da der i skrivende stund kun findes fem brintstationer i hele landet, som kan lade din bil op.
En helt ny emissionsfri brintbus fra Toyota og CaetanoBus kører på vejene i og omkring København. Et af Nordens største offentlige transportselskaber, Nobina, har lejet bussen af Toyotas mobilitetsselskab, KINTO, og driver brintbussen, som har sin daglige rute på linje 300S mellem Lyngby og Ishøj. Heroplever passagererne en stort set lydløs bus, hvis eneste udledning under kørslen er vand. Bussen har en rækkevidde på over 400 km, og det tager blot ni minutter at tanke den fuldt op.
Foto: Toyota
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.