Elon Musk er synonym med genialitet og vanvid. Den karismatiske amerikaner og ejer af Tesla er verdens rigeste mand og slapper aldrig af. Han er et frådende energihav og kaster sig over nye projekter konstant.
Så da han foreslog for et stykke tid siden, at en af hans Teslaer skulle være verdens hurtigste bil, så var der ikke langt fra tanke til handling. Vores testbil Model S Plaid (udtales Plajt) har et optræk på lige over 2 sekunder fra 0-100 km/t takket være tre kæmpe batterier og en samlet ydelse på over 1.000 hk. Topfarten (med ekstra konfigurering vel og mærke) er på 320 km/t.
Præstationer, som selv supersportsvogne med kneben plads til to, har svært ved at hamle op med. Men i Model S er her plads til fem voksne, bagage og alligevel med power nok til, at du kan miste både dit kørekort og din bil på få sekunder.
Og hvordan føles så en så vanvittig acceleration? Ganske kvalmende faktisk - især for passagererne. For du bliver skudt af sted, som sad du på en kæmpe spændt fjeder, der bliver udløst. Du kan knap nok nå at orientere dig på omgivelserne, før du må bremse ned igen. Og der er seriøst fare for, at dine medpassagerer kan få et piskesmæld, hvis du ikke advarer dem, inden du slipper kræfterne løs.
Og hvad skal man så bruge +1000 hk. og vanvittig fart til? Ikke så meget faktisk. Men det er sjovt at sige, at man kører i verdens hurtigst accelererende bil, som ovenikøbet ikke koster som en supersportsvogn til mange millioner. Plaid fås for lige omkring 1.3 mio. kroner, og det kan du ikke få en kvart Ferrari til.
På trods af fart og vanvid, så er Model S Plaid ligeså eksemplarisk og velkørende som alle andre mere dødelige Teslaer. Den kommer med et Yoke-rat (flyrat), som dog er lidt bøvlet at vænne sig til, så man kan også vælge et almindeligt rat. De hvide handskebløde sæder støtter godt, men er ikke sportsvognssæder. Infotainment er som sædvanen tro en 17" stor centerdisplay, der kan drejes ind mod føreren, stå i midten eller hen mod sidepassageren.
I gamle dage var det vigtigt med en broderet kørepude bagi. Det er andre tider i dag, så den nye model kommer med gamingcomputer med 10 teraflops processorkraft og trådløs controllerkompatibilitet, som tillader spil fra ethvert sæde!
Luftdyserne er usynlige og styres ved hjælp af nogle nemme bevægelser med hånden foran skærmen.
Anlægget har 22 højttalere med aktiv støjreduktion, så du kun hører musik og ikke dækstøj eller andre forstyrrende elementer.
Ingen restriktioner
Men tilbage til vanviddet. Altså undertegnede kunne jo godt styre monsterkræfterne. Og jeg lukkede kun for alvor op, da jeg var på motorvejen, men det er altså ikke ufarligt "legetøj" i ikke kyndige hænder.
For i princippet kan et ungt menneske med nyerhvervet kørekort sætte sig ind i dette monster, som har kræfter og fart som en Formel 1-racer.
Hvis det derimod er tale om en motorcykel, som en 18-årig har lyst til at køre, så er det en bovlam en af slagsen, som han eller hun må føre de første år. Nemlig en motorcykel på kun op til 125 ccm. med maksimalt 15 hk. Efter to år, kan man så erhverve sig - efter ny køreprøve - en motorcykel med op til 48 hk. Først herefter kan du som 22-årig erhverve nyt kørekort til en stor cykel på over 1.000 ccm. Hvis du ikke har erfaring, så skal du være mindst 24 år, før du må køre på en stor motorcykel.
I relation til dette, så virker det - ja, som det glade vanvid, at man kan sætte sig ind i biler som Tesla eller andre superhurtige køretøjer – uden spor erfaring fra man er 18 år.
Det er naturligvis ikke Teslas skyld, at lovgivningen er sådan, men der burde være en lov mod det. Og i det hele taget imod, at helt unge må køre den slags biler med monsterkræfter og acceleration, for det er og bliver farligt.
Tesla Model S Plaid specifikationer
* 1040 hk.
* 0-100 km/t: 2.1 sekunder (efter batteriet har varmet op i en halv time og med et specielt køremode)
Topfart: 320 km/t (efter opgradering)
4-hjulstræk
Rækkevidde: 600 km. (WLTP)
Pris: Fra 1.3 mio. kr.
Samlet bedømmelse: * * * * * (5 ud af 6 stjerner)
Hvorfor?
Fordi du får en ulv i fåreklæder. En diskret udseende Tesla, som kan kører solen sort og vil frustrere alle Porsche, Ferrari og Lamborghiniejere, fordi du kører dem bagud.
Hvorfor ikke?
Fordi det er så svært ikke at afprøve kræfterne i ny og næ, og er du uheldig, så ryger både kort og bil.