Ja, okay – det er måske en tilsnigelse at sige, at Opel Astra har været her i 86 år. Men Astra afløste Opel Kadett i 1991 og er i samme segment/størrelse som Kadetten, og den så dagens lys i 1936, sååå...
Avisen.dk var lige ude på en hurtig testtur i det smukke danske sensommer-landskab med Opels nye store håb: Den nye Astra. Og Astra har en del at leve op til. Det er siden 1995 Danmarks 7. mest solgte bil med over 77.500 styks, og den blev både Car of the Year i Europa og Årets Bil herhjemme i 2016.
Og lad os lige starte med designet. I husker sikkert de første Opel Manta'er – Opels mini-sportsvogn/GT fra 1970'erne – forførende linjer. De går igen i køleren i den nye Astra. Og linjeføringen har også kærlige hilsner flere steder både til Manta og Kadett. Og det er meget charmerende at sende en cadeau til sit ophav, synes jeg.
En klassisk Opel Manta fra 1972. Foto: Opelretrocars
Den nye Astra kommer i 4 udstyrsniveauer: Edition, Elegance, GS-Line og den dyreste Ultimate.
Derudover er der 5 motorvarianter:
* Den mindste 1.2 T 110 hk. benzinbil med 6-trins manuelt gear.
* Med 130 hk. og 8-trins aut.-gear.
* To 1.5 diesel (jo, jo - de laves skam stadig) en variant med manuelt gear og en med automatisk.
* En plugin-hybrid (PHEV) med 180 hk. (som jo altid er med aut.-gear), og her kommer også en gulpladevariant af selvsamme.
Den er noget større end den fordums Opel Kadett, men sådan går udviklingen i bil-klasserne jo. Foto: Opel
Bagtil er Opel Astra også skarp og godt designet. Foto: Opel
Avisen.dk testede plugin-varianten, som sikkert også bliver den mest populære herhjemme. Den kan køre 60 km. ca. på en opladning. Der kommer jo en lille præmie med den, da vores afgifter herhjemme belønner plugin-biler.
Men hov, leveringstiderne er op til 6 måneder, og regeringen kommer med nye tiltag, som måske ikke tilgodeser plugin's efter nytår, hvad så?
Opel i Danmark fortæller til Avisen.dk, at de afgiftssikrer deres biler mod eventuelle forhøjelser, hvis bare man bestiller sin bil inden nytår. Prisen for billigste plugin er spiselige 339.990 kr.
Priserne går fra 260.947 kr. (gulpladebil ex. moms) og op til 499.990 kr. for største og dyreste udstyrslinje i diesel-varianten.
På landevejen har den fin acceleration, og komforten er Opels varemærke – den er så lydløs, at selv ved 130 km/t kan man høre Stan Getz' bløde toner i lav volume fra det gode anlæg. Ydermere sidder man godt i de såkaldte AGR-forsæder, som både er støttende og særligt skånsomme ved ryggen. De er i øvrigt standard i alle versioner, og det er læderrattet med varme også samt LED-lygter hele vejen rundt. Disse kan så optimeres jo højere udstyr, man ønsker.
Helt nyt og gennemført cockpit klæder Astraen. Bemærk rattet, som nærmest er lidt retro-agtigt. Foto: Opel
Sæderne er yderst komfortable. Foto: Opel
Et lille irritationsmoment var dog den lidt svampede bremsefunktion, som især i plugin-versionen først er lidt blød og så hård, da det er en del af opladningssystemet, men det kræver tilvænning.
Cockpittet er til gengæld nærmest perfekt med store skærme rettet mod føreren og vældig intuitivt og logisk opbygget. Og selv om vi efterhånden skal vænnes til store skærme, hvor alt styres fra, så er det faktisk rigtig rart, at der er fysiske knapper i Opel Astraen til eksempelvis sædevarme, klima, ADAS (advanced driver-assistance system) og mere.
Foto: Opel
Bedømmelse:
* * * * (4 ud af 6 stjerner)
Hvorfor:
Fordi du får en smuk, velkørende og meget veludstyret mellemklassebil til ok. små penge, som er lydløs og oser af gedigen tysk kvalitet, selv om Opel nu er blevet fransk (Stellantis Group).
Hvorfor ikke
Fordi du synes, at Opel-navnet stadig lugter lidt gammeldags og du vil hellere sige, du kører kører i en Peugeot (som dog i 308'eren teknisk set er prik den samme teknik og platform som i Astraen).
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.