Den forrige model lignede en ghettoblaster fra 90'erne. Men Avisen.dk's Nissan Juke 2023-testbil har fået mere diskrete linjer, men der er stadig nogle elementer, som en Skoda Fabia ALDRIG ville have haft her. Og meget passende, da de to biler må siges, at have et ret forskelligt købersegment. Hvor Fabiaen går efter det mere – lad os kalde det – ældre segment i provinsen, så er Nissan Juke en rigtig streetsmart hipster/young storbysbil.
Den starter altid lydløst op med sin elmotor, men dette er hverken en elbil eller en plugin-ditto. Det er en avanceret hybridbil på benzin, som dog genoplader og genbruger strømmen så pænt, at den trods kraftfulde 143 hk. har en flot benzinøkonomi på ca. 20 km/l.
Modellen er den populære crossover, så du sidder lidt højere end i sedan-modeller og har fint overblik over vejen. Og så er den langt mere komfortabel end forrige model. Her kunne du eksempelvis kun rykke rattet op og ned – nu kan du også skubbe det frem og tilbage. Sæderne har også fået et komfortabelt nyk opad og interiør-mæssigt er Juke'n både gedigen og pæn og meget intuitiv at navigere rundt i. Dog savnede jeg lidt mere aflæggerplads omkring førerpladsen.
Med de som sagt 143 hk. (49 af dem fra elmotoren alene) er der godt skub i Nissan Juke, da den kun vejer lige omkring 1.4 ton. Det giver kvik og agil kørsel og pæn acceleration. Når det er sagt, så lyder den ellers pænt store 1.6 liters 4-cylindrede motor en anelse anstrengt, når du klamper speederen i bund, men det er ikke enestående for Nissan Juke, men stort set alle biler i dette segment med automatgear.
Feltet af konkurrenter her er stærkt. VW Taigo, Toyota Yaris Cross Hybrid og Nissans egen og lidt større Qashqai Mild-hybrid, som koster det samme.
Men ingen af ovennævnte har samme sexappeal og street-smart-feel som Juke, og så må man leve med, at bagsædet bestemt ikke er for voksne, og bagagerummet heller ikke sluger ret mange kasser fra IKEA. Men her er plads til både skateboards, løbehjul og flere kasser breezers.
Bedømmelse: * * * * (4 ud af 6 stjerner)
Nissan Juke HEV Tekna specifikationer:
* Pris: Fra 219.900 kr. Aktuelle model: 309.900 kr.
* 4-cylindret hybrid benzin på 1.6 liter
* 143 hk. v/5.600 omdr./min.
* Multimode-gearkasse
* 19.6-20 km/l (WLTP)
* Tophastighed: 166 km/t. 0-100 km/t: 10,1 sek.
* Krog: 750 kg./ 500 kg. (m/u bremser)
Hvorfor:
Fordi du får en frisk, hurtig og meget velkørende bil, som signalerer, at der er langt tid til, at du skal tænke på praktiske ting som plads til barnevogn og svigermor.
Hvorfor ikke:
Fordi du netop har brug for mere plads til ovennævnte.