Man siger, at en andenplads taber du mere end du vinder. Og lige med MG 4 er det ganske sandt. For da Årets Bil 2023 blev kåret for nyligt, blev den lille MG 4 slået af et sølle point til vinderen, VW ID Buzz. Og så tæt har et opløb aldrig været i den konkurrence.
Avisen.dk testede den orange kineser med det fornemme engelske navn MG, og efter en hel uge, så er der både ros og ris, men mest det første.
Lad os starte med roserne: Prisen først og fremmest. Elbiler nyder stadig godt af afgiftsreduktion herhjemme, men ligger som regel alligevel i den dyre ende. Ikke her. MG 4 Electric Luxury, som er den veludstyrede model, fås for kun 284.999 kr. (5.000 mere, hvis den skal være i testbilens orange farve). Og det er billigt, for den er alt andet end skrabet.
Smart design med de røde LED-striber bagtil. Foto: Per Kuskner
Den har en lang liste af standardudstyr, 204 hk. og på papiret rækkevidde på op til 435 km, som dog er noget mindre i de kolde vintermåneder, men det gælder jo for alle elbiler.
Men der hvor MG 4 virkelig skiller sig ud er dynamikken og – jo, den er god nok: køreglæden! Den kører som en lille GTI uden slinger på hverken vej eller i kurver. Så har den fem døre, et bagagerum på 350 liter, som bliver til 1.165, når bagsæderne med et snuptag lægges ned og mulighed for træk på 400 kg., som lige er nok til en lille havetrailer. Så den opfylder snildt behovet for en familiebil, som du ovenikøbet har det sjov i, når du kører.
Den lader pænt hurtigt, og forbruget er 166Wh per km. Foto: Per Kuskner
Meget enkel og overskuelig kabine med fin fralæggeplads. Foto: Per Kuskner
Der er hår i suppen dog. Nogle gange hoppede gearvælgeren i Neutral, når du troede du satte den i Drive. Den adaptive fartpilot har lidt sit eget liv og infotainment-systemet er touchscreen, eller man kan bruge drejehjulet, men det er ikke super intuitivt og kræver noget tilvænning. Men efter nogle dage fik jeg dog styr på symboler og genveje.
Der er også lidt sjov og lir i designet, bl.a. med røde LED-streger i hækspoileren og det kileformede og dynamiske design generelt samt den tofarvede lak (på testbilen) med dens sorte tag og sorte del af underkanten ved dørene.
Der er en brønd til ladekablerne i bagagerummet, så de ikke tager pladsen op. Foto: Per Kuskner
Hvis du tør binde an med en kineser – og der er ingen grund til, at du ikke kan med 7 års garanti – så er MG 4 et slagtilbud på en velkørende og sjov elbil, som ikke flår bilbudgettet i stykker.
Foto: Per Kuskner
Specifikationer MG 4 Electric Luxury
Pris: 284.990 kr.
Effekt/Moment: 204 hk. / 250 Nm
0-100 km/t: 7.9 sek.
Rækkevidde: 435 km. (WLTP) 64 kW batteri
7 års garanti
Hvorfor?
Fordi du får en topudstyret elbil, som ovenikøbet kører dynamisk, for meget små penge og 7 års garanti.
Hvorfor ikke?
Fordi du ikke ved, hvordan prisfaldet på kinesiske biler vil være fremover og derfor går med en tysk eller fransk elbil i stedet.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.