Det første der slår en, når man ser C5 X er de lange slanke linjer. Den bringer reminiscenser til den hedengangne Citroën CX, som var i produktion helt fra 1974-91.
C&B.com
Designet er iøjenfaldende, også fordi vejene befærdes i dag af de mere gumpetunge SUV'er og crossovers. Her sætter men sig derimod "ned" i en bil og ikke "op", og det er ikke kun designet, som er markant, men den er ligeså hamrende komfortabel og "flyder"-agtig som netop de ældre store Citroëner var kendte for. Det er dog en moderne bil fra Stellantis-koncernen og deler derfor teknik med både Opel Astra og Peugeot 308. Akselafstanden er dog her øget med hele 11 cm, og det giver en både rummelig og lang bil, der igen gør pladsen på bagsædet unik og ikke mindst selvsamme plads i bagagerummet.
Lang, lav og særdeles indbydende i designet er den nye C5X. Foto: Per Kuskner
Citroën er berømte for deres utrolig behagelige kørsel – nogle vil sige mere blød end dynamisk – på vejen, og det er opgraderet her ved ny udformning af undervognen, hvor bl.a. støddæmperne er nyudviklede og af den justerbar type, der både kan sættes i "blød" kørsel og strammes op til mere dynamisk ditto.
Batteriet er på godt 13 kWh, og kan (på begge modeller) lades op på ca. fire timer med en 3,7 kW-ladeboks med strøm fra blot en enkelt fase. Foto: Per Kuskner
De store 19" fælge samt perlemorslakeringen klæder C5X'en godt. Foto: Per Kuskner
Den fås herhjemme kun som plugin-hybrid – ingen diesel eller ren benzin – og det gør prisen lidt mere spiselig takket været det danske afgiftssystem. Det er en velvoksen 1.6 liter, som med elmotoren giver tilsammen 225 hk., og det er nok til at få elegantieren til at springe fra 0-100 km/t på lige under 8 sekunder.
Elegant og indbydende med lædersæder, 12" infoskærm og lækre løsninger overalt i cockpittet. Foto: Per Kuskner
Det er så ikke det, man køber C5 X for, for mere aktuelt er den rene kørsel på batteri alene, som opgives til 55 km. Man kan så styre, om man vil køre ren batteri eller fordele elektriciteten ud ved blandet kørsel.
Aircross
Selvom de har samme mærke- og modelbetegnelse Citroën C5, så er de næsten som dag og nat. Aircross er en høj udgave og appellerer til et helt andet publikum – især børnefamilierne. Den er ligeså komfortabel som C5 X, har dejlige polstrede sæder og er en plugin-hybrid og prik samme motor og batteri. Så langt så godt.
Det var koldt – minus 16 grader i det jyske, da Avisen.dk testede Aircross'en, men med opvarmede spejle og forrude blev det hurtigt nemt at komme ud på vejene. Foto: Per Kuskner
Men udtrykket og løsningerne er dog ret forskellige.
Aircross føles lidt tungere og er det også med en kampvægt på 2.310 mod C5 X' 2.185 i totalvægt. Den er også næsten 1 sekund længere i optrækket fra 0-100 km/t. Men fart er slet ikke dyder, som tiltaler dette segment. Tværtimod, så er det børnene, som er kommet i fokus med tre separate bagsæder, der alle kan forskydes i længderetningen, og hvor ryglænet kan justeres. Der er isofix-beslag ved de to yderpladser samt ved højre forsæde.
Den er høj og mere praktisk end lækker i sit design. Foto: Per Kuskner
Samme ladetid som i C5X. Foto: Per Kuskner
Og så kan den trække en pæn del: 1.300 kilo (m/bremse) og 750 kg. (u/bremse). Bagagerummet er stort: 460 liter, hvilket er inklusive et lille rum under gulvet, hvor man kan få plads til et ladekabel. Og så kan alle tre bagsæder naturligvis slås separat op eller ned, hvilket gør den yderst praktisk i hverdagen og på ferieturene.
Aircross er blevet meget populær hos mange danske børnefamilier og den faceliftede model her, kører sikkert videre ind i deres hjerter. C5 X trods sin elegance har nok et lidt sværere publikum at finde, men med en pris fra kun 349.990 kr. (testbilen Palais med udstyr dog kr. 479.990), så er det et prisbilligt alternativ til mange sedaner fra BMW, Volvo og Audi.
Lidt mindre infotainmentskærm og generelt lidt mere praktisk end elegant, men stadig en super god og innovativ førerplads i Aircross. Foto: Per Kuskner
Samlet bedømmelse: C5 X og C5 Aircross: * * * * (4 ud af seks stjerner)
Foto: Per Kuskner
Specifikationer:
CITROËN C5 X – PALAIS
Motor: 4-cylindret turbo benzin på 1.6 liter
Max. effekt benzin/el 225 hk ved 6.000 omdr./min
Gearkasse 8-trins EAT aut.gearkasse
Batteri kapacitet 13,2 kWh
Ladetid 7.4kW Under 2 timer
Rækkevidde ren el 60 km (WLTP)
Brændstofforbrug 76,9 km/l. blandet kørsel (WLTP-norm)
Tophastighed 233 km/t.
Acc. 0-100 km/t. 7,9 sek.
Køreklar vægt 1.842 kg
Totalvægt 2.185 kg
Priser inkl. levering kr. 349.990 (Testmodellen koster kr. 469.990)
CITROËN C5 Aircross – SUPERIOR
Motor 4-cylindret turbo benzin på 1.6 liter
Max. effekt benzin/el 225 hk ved 6.000 omdr./min
Gearkasse 8-trins EAT aut.gearkasse
Batteri kapacitet 13,2 kWh
Ladetid 3.7kW/7.4kW under 4 timer/under 2 timer
Rækkevidde ren el 61 km (WLTP)
Brændstofforbrug 71,4 km/l. blandet kørsel (WLTP-norm)
Tophastighed 225 km/t.
Acc. 0-100 km/t. 8,7 sek.
Køreklar vægt 1.900 kg
Totalvægt 2.310 kg
Priser inkl. levering kr. 374.990 (Testmodellen koster 419.990)