Karl Seelandt, 67, og hans hustru, Mary Lou Seelandt, 66, havde lige været til deres barnebarns 1-års fødselsdag i Georgia og var på en lang køretur på vej hjem til bopælen i Californien.
Pludselig svinger deres Tesla S-model væk fra vejen og med stor fart kører ind på en rasteplads, hvor den torpederer et stillestående lastvognstog. Trods Teslaens gode passager-sikkerhed, så blev ægteparret dræbt på stedet, da hele bilen blev kilet fast inde under traileren og taget skrællet af.
Her endte livet for Seelandt-parret – under en stor trailer. Foto: FLORIDA HIGHWAY PATROL
Det kunne være en tragisk ulykke som alle andre, men myndighederne i USA mistænker, at Teslas avancerede adaptive fartpilot og autopilot-system kunne have været en årsag til ulykken.
Den seneste måned alene er der rapporteret 367 bilulykker i landet, hvor fartpilot har været involveret, og heraf er de 273 af de forulykkede biler Teslaer. The National Highway Traffic Safety Administration har endnu ikke fastslået, om omtalte ulykke også involverede fartpilot i bilen, men det avancerede software-system i bilen, kan højst sandsynligt give svar på det snart.
Langt størstedelen af de mange ulykker med adaptiv autopilot er Tesla involveret i. Foto: Scanpix
Familiens advokater ser frem til et snarligt svar på dette, og med hjælp fra politiet bliver flere overvågningsvideoer fra rastepladsen ligeledes gennemgået for at fastslå, hvad der nøjagtigt skete i parrets sidste fatale sekunder.
Tesla har ikke kommenteret på ulykken, men for nyligt stoppede deres chefingeniør for Teslas store autopilot-program, AI, med øjeblikkelig virkning. Andrej Karpathy skriver i en tweet, at "det har været en stor rejse at udvikle Teslas køreprogram fra et simpelt hold-vejbane-system til det exceptionelt avancerede system, vi har i dag...."
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.