Ihab har kørt taxa i 17 år og ønsker brændende at blive vognmand, så han kan få mere tid mere sin familie. Men en ny taxalov gør det nærmest umuligt at få en tilladelse, og det handler ikke om erfaring. Det skriver Ekstra Bladet.
Frustrationen over ikke at få tildelt tilladelse til at køre som taxa-vognmand har fået Ihab til at skrive et brev til blandt andre transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Her udtrykker han sin utilfredshed over, at det er lodtrækning, der afgør, om man kan få en tilladelse.
- Hvordan kan det være, at jeg - der har kørt i 17 år taxa - skal se på, at andre personer, der aldrig har været i branchen, de kan blive vognmand fra første dag?, skriver Ihab ifølge Ekstra Bladet i sit brev.
Han mener, at han burde kunne blive vognmand, da han både har anciennitet og kompetencer.
Stor betydning for omsætningen
Tilladelsen til at køre som taxa-vognmand vil ifølge Ihab betyde alverden, da han ville få mere tid med sin familie. I dag deler han omsætningen med sin egen vognmand, men hvis han selv fik lov at blive vognmand, ville han kunne skære ned fra 80 timers arbejde om ugen til omkring 50 timer.
De mange antal arbejdstimer er ifølge Ihab nødvendige for ham for at kunne forsørge sin familie.
Den nye taxalovgivning trådte i kraft 1. januar i år og betyder, at det nu er Trafikstyrelsen, der bestemmer, hvem der får tilladelse til at køre som taxa-vognmand.
I 2018 kan der i alt blive udstedt 650 nye tilladelser til at køre som taxa-vognmand. De er fordelt på 200 tilladelser det første kvartal og 150 hver de tre sidste kvartaler. Hvis der ansøges om flere tilladelser, end der eksisterer, afgøres tildelingen med lodtrækning. I første kvartal af 2018 var der 10.237 ansøgninger.