En sygeplejerske fortæller i et indlæg på Facebook om hendes dagligdag som sygeplejerske på et dansk hospital. Hun fortæller om en dagligdag, hvor både patienter og personale lades i stikken på grund af besparelser.
Kirsten Pia Pedersen er navnet på den ansvarshavende sygeplejerske, der har valgt at stå frem og fortælle om det kaos, hun dagligt møder på sin arbejdsplads. I indlægget beskriver hun en bestemt vagt, men fortæller samtidig, at det ikke var en særlig special dag, og at det netop er det, der er mest frustrerende.
"Fem personale til atten patienter, hvoraf en stor del var meget syge, meget plejekrævende og komplicerede medicinske tilfælde. Fire af patienterne skulle havde sondemad, og for den enes vedkommende tog det tre kvarter hver gang. Det gives 4-6 gange i døgnet. Der var urolige patienter, patienter med diarre, og der var en døende patient, hvor familien var i krise," skriver Kirsten Pia Pedersen på Facebook under overskriften 'En sygeplejerskes dagbog'.
Kirsten Pia Pedersen fortæller om en verden inden for hospitalsmurene, hvor antallet af patienter og arbejdsopgaver er absurd høje i forhold til antallet af ansatte på vagt. Derfor svigtes syge patienter og pårørende, mens tårer og stress rammer de ansatte.
Besparelser er skyld i svigt og stress
Kirsten Pia Pedersen ser besparelserne som årsagen til kaosset på hospitalet.
"Det er fantastisk, at diverse politikere garanterer, at besparelserne ikke vil medføre en forringelse af plejen. De burde se patienterne vente for længe på smertestillende medicin, frustrerede pårørende og plejepersonale, der arbejder så hårdt, at de ender med at blive sygemeldt med arbejdsskader som rygsmerter og stress," skriver Kirsten Pia Pedersen på Facebook.
I dagbogen fra hospitalsverdenen bringer Kirsten også en undskyldning til de kollegaer, som det store pres er gået ud over.
"Undskyld til sygeplejersken, som jeg pressede til at blive, selv om hun var helt opbrugt. Undskyld til sygeplejersken jeg fik til at græde ved at kritisere, hvordan de håndterede sygemeldingen. Undskyld til lægen, som var presset i forvejen, og undskyld til patienterne og de pårørende, som jeg føler, at jeg har forsømt".