Siden starten af dette årtusinde har danskerne strømmet til tatovørerne for at få farvelagt deres kroppe. Men lændetatoveringer, som især har prydet stykket over mange unge kvinders baller, har mistet popularitet.
"For to år siden begyndte det at gå lidt i sig selv igen. Det toppede i 2006, hvor alle piger ville have dem lavet. Dengang kunne vi lave flere af dem om dagen. Nu laver vi dem næsten aldrig," siger Johnny Hansen, der er indehaver af Fyns Tattoo Corner i Odense, til Nyhedsbureauet Newspaq.
Johnny Hansen er samtidig formand for Dansk Tatovør Laug (DTL), der organiserer omkring 80 danske tatovører.
Og han fortæller, at danskerne simpelthen er blevet trætte af at få den nedre del af ryggen gennemhullet af tatovørernes nåle, fordi det er blevet for mainstream. Og så har lændetatoveringerne fået nogle øgenavne, der ikke ligefrem signalerer højstatus.
"Interessen for røvballegevirerne og Amager-nummerpladerne, som de også kaldes, er faldet, fordi der er så mange, der har dem. Når man cykler rundt om sommeren, kan man jo se, at næsten alle piger har fået en tatovering på lænden. Og der bliver måske kigget lidt skævt til folk, der ham dem," siger Johnny Hansen.
Samme melding kommer fra Aalborg, hvor Body Art Tattoo og indehaver Peter Kjær har levet godt af danskernes lyst til at lade tatovørnålen danse henover kroppen.
"Bølgen startede for omkring fem år siden, og den ser ud til at fortsætte. Vi har i hvert fald utroligt travlt. Men nu er moden skiftet til at være mere old school," siger Aalborg-tatovøren til Newspaq.
Men lændetatoveringerne og de Maori-, Celtic- og vikingeinspirerede motiver har nået at sætte deres markante præg på især de unge danskere.
"Jeg har talt med et par af mine kolleger, og vi vurderer, at cirka 40 procent af alle unge danskere mellem 18 og 29 år har en tatovering," siger Johnny Hansen fra Fyns Tattoo Corner og understreger, at der ikke er noget præcist tal på, hvor mange danskere, der lader sig tatovere.
"Det er vores bedømmelse," siger DTL-formanden, der bliver bakket op af Peter Kjær.
Også i København mærker tatovørerne opsvinget.
"Der skete et boom omkring år 2000, og så gik det lidt ned, fordi der kom flere tatovører på markedet. Men nu er det ved at blive mere stabilt, og der er kommet en fornyet interesse," siger tatovør i Copenhagen Tattoo Corner Jonas Bjerg og understreger, at der er meget forskel på travlheden hos de enkelte tatovører, da de har forskellige specialer.
Han bekræfter, at old school-motiver som hjerter, kors, anker og stjerner hitter, men han afviser, at det er det eneste, de unge danskere vil have.
Tværtimod er det meget varieret.
"Det er blevet mere personlige ting, og kunderne har mange idéer til, hvad de skal have lavet," siger Jonas Bjerg.
Et af de steder, der ikke er røget med på old school-bølgen er Art Factory i Rødovre, hvor indehaver Hans Jensen begrunder den nye trend således:
"Der kom en masse nye tatovører til, da bølgen startede. Og de kunne ikke lave så mange avancerede ting. Derfor bildte de kunderne ind, at old school-tatoveringerne var det nye hit," siger han til Newspaq.
-Newspaq