I morgen, fredag, bliver den nye taxa-app Avanti lanceret. Men allerede i går blev den anmeldt for ulovlig piratkørsel til Trafikstyrelsen, fordi den ikke er godkendt til taxakørsel.
Ligesom Uber og de mange andre kørselstjenester, der er opstået, efter Uber blev dømt ude, UBRCity, UBRgo og Habil - Alle er blevet anmeldt til Trafikstyrelsen, som omgående har anmeldt dem videre til politiet.
Denne gang er det Brancheforeningen Taxiførere i Danmark, der har anmeldt Avanti til Trafikstyrelsen, som nu vil undersøge, om der er grundlag for at anmelde videre til politiet.
Og det kommer ikke bag på stifteren af Avanti, Lars Kragh Andersen, at taxachaufførerne har anmeldt ham til Trafikstyrelsen.
- Frihandel er noget myndighederne slår ned på, og det er forudsigeligt, at de, der tjener penge på, at staten giver dem et defacto monopol, hyler og skriger, når der er nogen der truer monopolet, skriver han til Avisen.dk.
Men hvorfor skal I ikke overholde de samme regler som alle andre?
- Man har absolut ingen pligt til at overholde love, der krænker basale rettigheder. Og at handle med andre mennesker er sådan en ret, lyder svaret fra Lars Kragh Andersen i en skriftlig korrespondance med Avisen.dk
Ingen samarbejde med politiet
Lars Kragh Andersen har tidligere sagt til Berlingske Business, at han godt er klar over, at app'en er ulovlig. Så det er ikke helt urealistisk, at de også vil blive anmeldt til politiet.
- Hvis det er sådan en kørselstjeneste, som vi tidligere har anmeldt nogle stykker af efterhånden, så vil jeg mene, at så gør vi jo nok det samme her, siger sekretariatschef Theo Rabenberg fra Trafikstyrelsen.
Men det bekymrer ikke Lars Kragh Andersen.
Hvordan vil du forholde dig, hvis Trafikstyrelsen vælger at anmelde Avanti til politiet?
- Det ville ikke overraske mig overhovedet.
Vil det få nogen konsekvenser for jeres lancering i morgen?
- Nej. Slet ikke.
Vil I samarbejde med politiet i deres eventuelle efterforskning af sagen?
- Nej, jeg samarbejder naturligvis ikke med folk, der vil krænke grundlæggende frihedsrettigheder, skriver Lars Kragh Andersen, der selv tidligere har været ansat i politiet.
Vil politiet kunne spore, hvilke chauffører, der har kørt hvilke ture igennem jeres app, og hvad de har tjent på det?
- Det bliver nok temmelig svært. Vi fører så få optegnelser som muligt netop for at undgå, at myndighederne generer chaufførerne, skriver han.