Stadig flere danskere melder flytning eller melder sig til kommunal børnepasning via digital selvbetjening.
På bare et år er for eksempel andelen af borgere, der indberetter flytning via nettet, steget fra 39 til 64 procent, viser en stor kommunal undersøgelse.
Bestilling af det gule sundhedskort via nettet er gået fra 20 til 34 procent fra efteråret 2011 til et år senere.
Når det gælder dagtilbudsområdet, så ordner 66 procent deres tilmelding og opsigelse af dagtilbud via selvbetjening, hvilket er 14 procentpoint flere end i 2011. Det viser en registrering af borgerhenvendelser opdelt på selvbetjening på internettet, telefon, papirpost, e-mail eller fremmøde.
Ifølge Marianne Carlsen, borgerservicechef i Hjørring Kommune, er potentialet, at borgerne får en god service, samtidig med at de selv kan gøre tingene hurtigere.
- Jo mere integrerede løsninger, jo mindre tid skal vi bruge på at taste ind manuelt. Og dermed sparer vi ressourcer, som vi kan bruge på service, undervisning og kampagner, siger hun til KL's nyhedsbrev Momentum.
Ældre Sagen er også positiv, men minder om, at kommunerne skal tage hånd om dem, der ikke er trygge ved online.
Konsulent Ingrid Stokholm Lauridsen peger på, at det er vigtigt at sikre ordentlige tilbud til de ældre, som ikke kan håndtere det digitale.
Ikke mindst de omkring 390.000 borgere over 65 år, som ifølge Danmarks Statistik aldrig har prøvet at bruge internettet, og dem, som ikke kan finde ud af det.
Af samme grund tilbyder de fleste af Ældre Sagens lokalafdelinger undervisning, telefonisk hjælp og pc-support.
Ifølge den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi skal 80 procent af alle ansøgninger og anmeldelser fra borgerne til det offentlige og 80 procent af alle henvendelser til borgerne i 2015 sker digitalt.
/ritzau/