Når man hopper ned fra stolen nytårsaften og direkte ind i år 2015, hopper man også ind i en ny digital kommunal verden.
Danskerne skal nemlig henvende sig til kommunen via en computer, frem for breve, telefon eller fremmøde i Borgerservice. Og det betyder milliardbesparelser, viser beregninger fra fra Dansk Erhverv og IT-Branchen.
Det skriver Berlingske.
I IT-Branchen har man haft den store lommeregner fremme.
"Hvis vi når målet om, at 80 procent af al kommunikation mellem borgere og det offentlige skal være digital fra 2015, vil driftsudgifterne falde fra 4,2 mia. kr. til 1,2 mia. kr. årligt. Mens det koster 120 kroner at behandle et brev eller en e-mail, koster en digital henvendelse kun en flad femmer," siger direktør i IT-Branchen Morten Bangsgaard til Berlingske.
Når de mange administrative opgaver bliver digitaliseret, efterlader det 7.500 medarbejdere, som skal flyttes fra skrivebordsarbejde til serviceområder som børn, ældre og skole. Det bekræfter formanden for Kommunernes Landsforening, Jan Trøjborg (S) overfor Berlingske.
Kilde: b.dk