Det kan være en god idé at prutte om prisen, næste gang du står i tøjbutikken eller i banken. Det kan nemlig ofte betale sig. Alligevel er mange danskere tilbageholdne med at forhandle om prisen i butikkerne.
- Der er mange, der har det lidt svært med at forhandle om prisen. Det er ikke noget, vi er så vant til i Danmark. Vi regner med, at priserne er faste. Der er også en del, der synes, at det er en smule pinligt, og derfor prøver de ikke engang, siger forhandlingsrådgiver Malene Rix til Ritzau Fokus.
Selvom mange måske forbinder prisforhandling med loppemarkeder, så er der ingen grænser for, hvor du kan forsøge at få rabat. Det er kun dig selv, der sætter grænserne, og der kan ofte være mange penge at spare.
- Man kan altid forsøge at forhandle, og mange steder giver det pote. Der er ingen grund til at betale mere for en vare end højest nødvendigt, siger Martin Nyvang, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, til Ritzau Fokus.
Han forklarer, at de oftest ser, at folk er tilbageholdne med at forhandle priserne i banken eller ved forsikringsselskabet, men understreger, at der ofte er meget at komme efter her.
Der er derfor ingen grund til at krumme tæer ved tanken om at skulle prutte om prisen. Hvis man gerne vil lære at blive en dygtig forhandler, så er der ikke andet at gøre, end at øve sig.
Malene Rix anbefaler, at man starter med at forsøge sig på et loppemarked, hvor det forventes, at man forhandler om prisen. Herefter kan man langsomt skrue ambitionerne op og forsøge andre steder som eksempelvis hårde hvidevareforhandlere eller cykelforretninger. Det er ofte frygten for at blive afvist, der afholder folk fra at kaste sig ud i de store forhandlinger.
- Nogle opfatter et "nej" som pinligt, fordi de føler, at det betyder, at de er for grådige eller for nærige. Man kan i stedet vælge at se det "nej" som en invitation til at forhandle videre. Nej'et er ligeså meget et startskud, som det er en afslutning, siger Malene Rix.
Det handler ifølge Malene Rix om, at man ikke giver op, men i stedet spørger, hvad der skal til, for at man kan få en rabat. En forhandling behøver ikke nødvendigvis at ende med en kontant rabat, og mange gange er det lettere at forhandle sig til ekstra varer. Det gælder eksempelvis i tøjbutikken, hvor man kan være heldig at få en ekstra skjorte med, hvis man køber stort ind.
Inden man begynder forhandlingen skal man have gjort op med sig selv, hvad ens smertegrænse er, altså hvor meget man er villig til at betale for varen. Det er også vigtigt at beslutte sig for, om man vil købe varen alligevel, eller om man vil forlade butikken tomhændet, hvis man ikke får den ønskede rabat.
- Det handler om at være vedholdende, men uden at være anmassende. Der er ingen grund til at kritisere sælgeren eller varen, for det kommer der ikke noget godt ud af. Men man skal heller ikke give op for let, siger Malene Rix.
Det er dog ikke lige nemt at få rabat i alle forretninger. I supermarkederne kan det være sværere at få en rabat, og ofte må medarbejderne ikke forhandle. Det kan dog godt lade sig gøre, hvis man eksempelvis finder nogle bananer, der ikke ser ud til at kunne holde sig til dagen efter.
/ritzau/FOKUS