Vis mig dine uddannelsespapirer, og jeg skal sige dig dit barns karakterer. Alt tyder nemlig på, at den sociale arv skinner tydeligt igennem på folkeskoleelevers karakterer.
I dag offentliggøres grundskolekaraktererne for 9. og 10. klasses afgangsprøve i skoleåret 2010, og de viser en markant forskel i forhold til, hvilken uddannelse forældrene har. Det skriver Berlingske.
Elever, hvis forældre har en ph.d., får omkring dobbelt så høje karakterer som de, der har grundskolen som højeste uddannelse.
"Den skole, vi har haft de sidste 40 år, har været god for middelklassens- og de højere uddannede lags børn. Men elever med sværere social baggrund trives ikke og lærer ikke tilstrækkeligt ," siger Niels Egelund, professor i specialpædagogik ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, til Newspaq.
Egelund mener, at der skal en større grad af stringens og krav ind i undervisningen, og så skal disciplinen styrkes i folkeskolen.
"Vi skal til at indføre en strammere struktur i undervisningen med mindre individuelt arbejde og mere klassebaseret undervisning. Og en strammere disciplin, hvor der er mindre uro," siger han til Newspaq.
Blandt politikerne skaber uligheden i folkeskolen forargelse.
"Det er et kæmpestort problem for hele samfundet at folkeskolen ikke er i stand til at stille eleverne lige. Vi er nødt til at lave en reform af folkeskolen, så undervisningsform og praksisnærhed giver de her svage børn en mulighed for at komme på linje med børn af forældre med en ph.d., siger SF's uddannelsesordfører Pernille Vigsø Bagge til Newspaq.
Formand for Skolelederne, Anders Balle, er enig i, at disciplinen skal højnes, men han ønsker også, at karaktererne korrigeres i forhold til elevernes sociale baggrund.
Det udspil overvejer undervisningsminister Tina Nedergaard nu. Hun ønsker samtidig, at de nationale test bliver opgjort på lige få med karaktererne. Det vil give et mere retvisende billede af folkeskolen, mener hun. Socialdemokraterne er imod.
Kilde: Berlingske