Du møder receptionisten hver dag, når du går til og fra din pind på jobbet. Og faktisk passerer du en af virksomhedens mest magtfulde personer, mens du går der i dine egne tanker.
"Det er jo her, at tingene sker, og hvis du vil have en god service, så må du også yde noget," fortæller receptionist Evy Hansen fra reklamebureauet Uberkant.
Med et lille nik, smil og godmorgen kommer du derfor virkelig langt, når det gælder jagten på et bedre arbejdsliv.
"Der skal ikke så meget til. Et godmorgen og lidt småsnak ved kaffeautomaten er egentlig nok til, at jeg vil gå langt for at hjælpe," siger Evy Hansen.
Arrogance er det værste
Receptionisten kan lide de fleste, men hvis en arrogant type henvender sig, så kan hun godt være lidt afvisende.
"Principielt er arrogance noget af det værste, og dem gider jeg ikke snakke med eller hjælpe," siger hun.
For meget ofte har receptionisten en hjælpende hånd, når du er presset. Og samtidig råder Evy for eksempel over p-pladser.
Så der er noget at komme efter, hvis du gerne vil undgå den fabrilske jagt efter parkering hver morgen.
Til dit held, så koster receptionistens gunst ikke kassen. I virkeligheden handler det om respekt, og udviser du det over for Evy Hansen, så er porten til det søde liv på jobbet åben.
"Hvis den arrogante spørger efter en p-plads, så siger jeg, at der er booket. Men hvis den venlige kommer, så kan vi jo næsten altid finde en løsning," fortæller hun.
Frokost til de søde
Faktisk er folk som Evy Hansen villig til at gå ret langt for at hjælpe dig i pressede situationer.
"Jeg kan sagtens ordne posten for de flinke eller tage kopier, hvis de har travlt. Og dem på arbejdspladsen ved siden af kan sagtens få gavn af vores frokostordning, hvis de hilser og er rare," fortæller hun.
Derfor skal er det en god ide at følge disse råd:
- Udvis respektfuld adfærd
- Venlighed betaler sig, så sig lige godmorgen og farvel.
- Spørg pænt. Også i stressede situationer.
- Uden af fedte for åbenlyst kan du godt prøve at huske fødselsdage.
Så giv receptionisten et godmorgen. Også for din egen skyld.